
På trods af flere lukkede butikker rundt om i verden har det danske smykkeselskab Pandora øget sit salg i første kvartal af 2021.
Det fremgår af selskabets kvartalsregnskab.
Omsætningen er samlet endt på 4500 millioner kroner. Det er en vækst på otte procent i forhold til første kvartal sidste år.
Væksten er sket, selv om 30 procent af butikkerne i den globalt arbejdende virksomhed har været lukket i dele af kvartalet som følge af coronapandemien.
"Vi har haft en god start på 2021, ikke mindst set i lyset af at mange af vores butikker har været lukket," siger Alexander Lacik, administrerende direktør hos Pandora, om regnskabet.
Også Pandoras indtjening er kommet godt fra land i 2021. På bundlinjen har smykkeselskabet tjent 628 millioner kroner i første kvartal. Det er en markant forbedring i forhold til sidste års underskud på 24 millioner kroner.
Underskuddet i første kvartal af 2020 skyldtes udbruddet af coronavirus, som lukkede størstedelen af Pandoras butikker hen over kvartalet.
I øjeblikket er det omkring 20 procent af Pandoras butikker, der fortsat holder lukket på grund af coronasituationen.
USA fører an
Dykker man ned i Pandoras salg i første kvartal af 2021, så har USA cementeret sin position som det danske selskabs største marked. Alene i USA er der solgt for 1391 millioner kroner. Det er en vækst på 49 procent i forhold til året før.
Med væksten udgør USA nu 31 procent af Pandoras samlede salg. Storbritannien er det næststørste marked, mens Italien er det tredjestørste.
Pandoras smykker sælges i mere end 100 lande fordelt på seks kontinenter.
Salget sker foruden nethandel igennem mere end 6700 salgssteder, herunder over 2600 Pandora-butikker.
Globalt beskæftiger Pandora omkring 26.000 personer. 11.400 af dem bor og opholder sig i Thailand, hvor selskabet laver sine smykker.