Watch Medier

Toplinjen røg under milliardgrænsen og resultatet svandt markant ind for lastbilproducent i 2020

Man Truck og Bus Danmark blev ramt af coronakrisen i 2020, hvor omsætningen faldt ned under 1 mia. kr. Nogle markeder er dog ved at være tilbage.

Foto: Daniel Karmann/AP/Ritzau Scanpix

Coronapandemien var en sten i skoen – eller i dækket – hos Man Truck og Bus Danmark, der importerer, sælger og servicerer Man-lastvogne, -busser og -varebiler i Danmark og på Færøerne.

Lastbil- og busmarkedet har været negativt påvirket af krisen, og ifølge selskabet selv faldt det samlede lastbilmarked i 2020 med 26 pct. sammenlignet med 2019. For busmarkedet var der tale om et fald på 44 pct. ifølge Man Truck og Bus Danmark.

Kigger man på selskabets tal for 2020, peger pilen også nedad. Omsætningen ramte den forkerte side af milliarden, helt præcist 949 mio. kr. mod 1,01 mia. kr. i 2019.

Selskabets bruttoresultat udgjorde i 2020 298 mio. kr., et fald fra 316 mio. kr. året før. Driftsresultatet landede på 2 mio. kr. mod 14 mio. kr. i 2019, og resultatet efter skat faldt til 1 mio. kr. fra næsten 10 mio. kr. året forinden. Selskabet har en egenkapital på 124 mio. kr.

"Bortset fra TGE vans, blev målene i 2020 grundet Covid-19, ikke indfriet. På brugtvognsområdet var et højt antal lagerbiler og den lave markedsaktivitet under nedlukningsperioden i marts/april en udfordring for firmaet," står der blandt andet i ledelsesberetningen.

Lysere tider på vej

Der kan dog være bedre tider på vej for Man Truck og Bus Danmark, der på trods af corona forventer, at det totale marked for lastbiler i 2021 vil være på samme niveau som i 2019, altså før corona.

"Ordrebeholdningen har på lastbil og VAN været meget stærk i starten af 2021. Dette giver, ifølge bestyrelsen, et solidt grundlag for et positivt fremtidigt bidrag til vores eftermarked," skriver selskabet, der i samme ombæring konstaterer, at busmarkedet stadig kæmper med at komme tilbage, da rejsebegrænsninger fortsat sætter en stopper på efterspørgslen efter busser.

Vognmænd i lastbil-limbo: "Det bliver op ad bakke hvis det her er regeringens holdning" 

Mere fra Watch Medier

Sagsbehandlingstid kan lamme byggerier

På grund af sagsbehandlingstid på udvidelse af grusgrave ved Roskilde kan Nymølle Stenindustrier ikke levere nok grus til byggerier i hovedstadsområdet efter sommer.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier