Watch Medier

Salg af farvedivision tredobler overskuddet i ingredienskoncern

Ingredienskoncernen Chr. Hansen har haft fremgang på 11 pct. i salget det seneste år, hvor corona ikke for alvor har spændt ben. En tredobling af overskuddet skyldes dog frasalget af farvedivisionen Natural Colors.

Chr. Hansen har klaret sig godt gennem det seneste regnskabsår, som dog er præget af et kæmpefrasalg. | Foto: Chr Hansen/PR

Den danske ingredienskoncern Chr. Hansen har haft fremgang gennem det seneste år. Salget er således steget med 11 procent til otte milliarder kroner, fremgår det af årsregnskabet for 2020/2021.

Modsat andre brancher har Chr. Hansen ikke været hårdt ramt af corona målt på resultaterne, men selskabet skriver i regnskabet, at det har givet udfordringer på flere fronter - blandt andet at man ikke har kunnet besøge kunder som normalt.

Chr. Hansens overskud er steget til 6,3 milliarder kroner, hvilket er 3,5 gange så højt som året før.

Det skyldes udelukkende et frasalg af forretningsdivisionen "Natural Colors", som sidste år blev solgt til kapitalfonden EQT.

Chr. Hansen er blandt verdens største producenter af bakterier, kulturer og enzymer til mejeriprodukter og føde- og drikkevarer.

Chr. Hansens nuværende forretning er delt i to, hvor den ene producerer og sælger ingredienser til blandt andet brug i mejeriprodukter som yoghurt og ost, mens den anden del er fokuseret på kosttilskud.

Gennem det seneste år har der især været vækst i salget af kulturer og enzymer til ost, skriver Chr. Hansen i regnskabet.

Man kan ikke købe forbrugervarer med mærket Chr. Hansen, men ifølge selskabet selv spiser eller drikker mere end en milliard mennesker hver dag et produkt, der indeholder en ingrediens fra Chr. Hansen.

Chr. Hansen er målt på omsætning i top 100 over Danmarks største virksomheder og er noteret på fondsbørsen i København og en del af C25-indekset.

 

Mere fra Watch Medier

Læs også

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs