Stærkt ølsalg i tredje kvartal får Carlsberg til at opjustere

Carlsberg har opjusteret forventningerne til driftsoverskuddet for hele 2021. Tredje kvartal viste en salgsvækst i bryggerikoncernen på knap 14 pct. i forhold til samme kvartal sidste år.
Finansdirektør i Carlsberg Group Heine Dalsgaard. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
Finansdirektør i Carlsberg Group Heine Dalsgaard. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
af marketwire

Carlsberg opjusterer forventningerne til 2021 til en organisk vækst i driftsoverskuddet på 10-12 pct.

Det fremgår af regnskabet for tredje kvartal, der blev offentliggjort onsdag.

Efter første halvår var forventningen en vækst på 8-11 pct., mens bryggerikoncernen tilbage i februar i forbindelse årsregnskabet for 2020 meldte ud med en forventning om 3-10 pct.

Bryggerikoncernens omsætning steg i tredje kvartal i år til 19,7 mia. kr. fra 17,3 mia. kr. i samme periode sidste år.

Det viser kvartalsopdateringen, der traditionen tro er blottet for resultattal og kun indeholder tal for udviklingen i omsætning og mængder.

Den organiske omsætningsvækst var i kvartalet på 13,9 pct., mens der var ventet 6,1 pct.

I mængder var der tale om en organisk vækst i volumen på 1,7 pct. mod ventet 2,6 pct.

Tuborg-voluminerne steg 6 pct., Carlsberg med 1 pct.,og 1664 Blanc med 19 pct.

Omsætning og organisk vækst i Asien over forventning

Carlsberg havde i tredje kvartal af 2021 større omsætning i bryggeriets næststørste region - Asien - end ventet af analytikerne.

Omsætningen nåede i kvartalet 5497 mio. kr. mod 4703 mio. kr. i tredje kvartal 2020. Der var ventet en omsætning på 5248 mio. kr. ifølge estimater indsamlet af Carlsberg.

Nettoomsætningen i Asien steg organisk 13,3 pct. mod ventet 9,5 pct.

"Den positive retning fortsatte i Kina, delvist understøttet af et let sammenligningsgrundlag som følge af sidste års nedlukninger i det vestlige Kina. I Indien fortsatte markedsforbedringen, og vores volumen var i tredje kvartal næsten tilbage på niveauet fra 2019. I Cambodia havde vores forretning glæde af sodavandsforretning, som var i stand til at opveje det svage ølmarked," skriver Carlsberg i regnskabet for tredje kvartal.

"Ølsalget i Laos, Vietnam og Malaysia og Singapore faldt som følge af restriktioner og nedlukninger," fortsætter bryggeriet.

Regionen består af Kina, Nepal, Indien, Malaysia, Sri Lanka, Indonesien, Vietnam og Cambodia.

Carlsbergs østeuropæiske forretning, der har ændret navn til Central- og Østeuropa kom også bedre ud af tredje kvartal end ventet.

Central- og Østeuropa-regionen kom ud af kvartalet med en omsætning på 5253 mio. kr. mod 4873 mio. kr. i samme kvartal af 2020. Der var ventet 5081 mio. kr. ifølge estimater indsamlet af Carlsberg.

Den central- og østeuropæiske nettoomsætning steg organisk 8,6 pct. i kvartalet, drevet af større volumen i on-trade-salget samt en bedre turistsæson. Der var ventet en vækst på 5,0 pct.

Rapporteret steg nettoomsætningen 7,8 pct.

"På markeder som Italien, Grækenland, Serbien og Kroatien steg volumen enten med en høj encifret eller tocifret procentsats. I Rusland og Ukraine steg volumen trods et svært sammenligningsgrundlag som følge af godt vejr sidste år," skriver Carlsberg i regnskabet.

Carlsbergs central- og østeuropæiske region dækker foruden Rusland, Ukraine, Hviderusland, Kasakhstan og Aserbajdsjan, nu også Baltikum, Italien, Grækenland og landene på Balkan samt eksport og licens med salg i blandt andet Afrika og Mellemøsten. De blev fra begyndelsen af i år flyttet fra Vesteuropa-regionen.

Læs mere her:

Carlsberg-overblik: Alle regioner leverer bedre end ventet  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også