Større salg i USA næsten fordobler Pandoras overskud

Pandora har i tredje kvartal fået et overskud på 635 millioner kroner. Det er især drevet af et større smykkesalg i USA.
Alexander Lacik er adm. direktør i Pandora. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
Alexander Lacik er adm. direktør i Pandora. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
af ritzau

Et stigende salg af smykker er med til næsten at fordoble Pandoras overskud.

Det viser regnskabet for tredje kvartal fra den børsnoterede danske smykkeproducent.

I perioden, der går fra juli til september, har Pandora samlet haft 635 millioner kroner i overskud. Det er en stigning på 85 procent i forhold til året før.

En af årsagerne til den store fremgang er et øget salg. Pandoras omsætning er således vokset med 16 procent til 4,7 milliarder kroner.

Af regnskabet fremgår det, at det især er et øget salg i USA, som i forvejen er Pandoras største marked, der driver fremgangen.

"USA, vores største marked, fortsatte den fantastiske udvikling og viste endnu en gang større vækst end resten af markedet, siger Alexander Lacik, der er adm. direktør i Pandora.

I Europa har salget også generelt udviklet sig positivt, uden at det har været i samme væksttempo som i USA.

Til gengæld har salget i Asien og særligt i Kina været hårdt ramt af covid-19 og følgerne af virusset.

Bare i Kina er salget faldet med 33 procent til 233 millioner kroner.

Pandora sælger sine smykker via både samarbejdspartnere og egne butikker. I alt har selskabet 2600 egne butikker rundt om i verden.

Selskabet beskæftiger 26.000 personer globalt.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også