Råvarer gør fremtiden usikker for Carlsberg efter solidt 2021

Bryggeriet Carlsberg oplevede en pæn fremgang i både salg og overskud i 2021. Men flere mulige snublesten lurer i år - ikke mindst markante stigninger i råvarepriserne, fremgår det af årsregnskabet.
Foto: HENNING BAGGER/Henning Bagger / henning bagger
Foto: HENNING BAGGER/Henning Bagger / henning bagger
af ritzau

Efter en fremgang i omsætningen i 2021 varsler Carlsberg et usikkert år i 2022 præget af covid-19 og stigende råvareomkostninger. Det fremgår af regnskabet fra verdens tredjestørste bryggerigruppe.

Godt hjulpet af stigende volumener kan Carlsberg for 2021 notere sig en omsætning på 66,6 milliarder kroner mod 58,5 milliarder kroner i 2020. Og et overskud efter skat på 8,0 milliarder kroner mod 6,8 milliarder kroner i 2020.

"2022 bliver endnu et udfordrende år. Covid-19 forventes stadig at påvirke vores markeder i forskellig grad."

"Samtidig vil vores forretning bliver påvirket af markante stigninger i råvareomkostningerne, hvilket vi vil imødegå ved at tjene mere per solgt hektoliter og et fortsat skarpt fokus på omkostninger," skriver Carlsberg.

De stigende råvarepriser begyndte ifølge regnskabet allerede i andet halvår af 2021, hvor alt fra ingredienser, emballagematerialer og energi begyndte at stige.

At hæve prisen - og dermed indtjeningen per solgt liter - kan have en effekt på forbruget, skriver bryggeriet. Derfor stiller bryggeriet sine investorer en vækst i driftsresultatet i udsigt på nul til syv procent.

I aktiemarkedet er der også usikkerhed om råvareprisernes effekt.

"De stigende råvarepriser kommer til at ramme Carlsberg i 2022. Så det er en udtalt risiko, det er der ingen tvivl om. Men tendensen er, at alkoholfrie øl, specialøl og lidt dyrere øl står højt på forbrugernes ønskeliste. Der tjener Carlsberg mere. Spørgsmålet er så bare, om det kan modvirke stigningerne i råvarepriserne," siger Sydbanks Carlsberg-analytiker, Per Fogh.

Pænt over niveauet fra før pandemien

Set på 2021 samlet er bryggeriets direktør, Cees 't Hart, dog svært tilfreds.

"Selv om vores forretning blev ramt mærkbart af covid-19, leverede vi en stærk vækst i både salg og resultat. Vores resultater er pænt over niveauerne fra før pandemien," skriver han i regnskabet.

Salget er da også steget. I 2021 solgte Carlsberg via sine kendte mærker som 1664, Grimbergen og mange flere 119,6 millioner hektoliter øl mod 110,1 millioner hektoliter året før.

"Væksten i kerneprodukterne skete mest i markeder som Kina, Indien og det sydøstlige Europa som Italien, Grækenland, Serbien og Kroatien."

"Den var drevet inden for lokale brands og god vækst for internationale brands som Tuborg og Carlsberg, der voksede med henholdsvis 17 og fem procent," skriver Carlsberg.

Læs mere her:

Carlsberg hilser øget konkurrence i Norden velkommen Jyske Bank: Carlsberg-prognosen er mere forsigtig end ventet Carlsberg øger udbytte til aktionærerne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også