Nets: Dansk e-handel steg 11 procent i 2021

Tøj, sko og interiør drev væksten for e-handel med fysiske varer sidste år, mens salget af rejseydelser fortsat er på vej tilbage til fordums høje niveau, viser ny e-handelsrapport fra Nets.
Den digitale handel steg igen i 2021 viser rapport fra Nets, men der var forskel på, hvilke produktkategorier der voksede | Foto: Jens Büttner/AP/Ritzau Scanpix
Den digitale handel steg igen i 2021 viser rapport fra Nets, men der var forskel på, hvilke produktkategorier der voksede | Foto: Jens Büttner/AP/Ritzau Scanpix

Mange onlinevirksomheder oplevede fremgang i salget i 2020, og de fleste brancher har i 2021 formået at fortsætte den årelange tendens med stigende e-handel. Det viser en ny e-handelsrapport fra betalingsselskabet Nets.

I rapporten steg den danske e-handel i 2021 med 11 procent i forhold til året før, og Nets estimerer, at danskerne brugte 107,8 mia. kr. på e-handel sidste år.

Estimatet er baseret på en spørgeundersøgelse hos de danske forbrugere, hvor Nets spørger, hvor meget de har handlet på nettet. Svarene bliver holdt op mod de volumener, som Nets kan se, og derudover sammenligner Nets med udviklingen for nogle af selskabets største kunder.

Særligt rejsebranchen er på vej tilbage fra kollapset i 2020. Der er dog forsat et stykke vej, før rejsebranchen kan generobre førstepladsen fra de fysiske varer, der udgjorde 56,8 pct. af den samlede nethandel sidste år, mens rejser udgjorde 26,2 pct. og serviceydelser 17 pct.

”2021 blev året, hvor en del af vores e-handel blev normaliseret igen oven på et turbulent 2020, og hvor flere kategorier fortsatte væksten. Vores forbrug er endnu ikke på samme niveau som før corona, men det skyldes udelukkende rejsebranchens nedgang. Det er tydeligt, at salget af services og de fysiske varer online er buldret frem de seneste to år på grund af corona,” siger Henriette Dunkjær Andersen, der er salgschef hos Nets Group.

Fysiske varer vokser

Salget af fysiske varer er generelt steget markant under coronapandemien, og den tendens er fortsat gennem 2021. Det er især kategorierne tøj, sko og interiør, der er medvirkende til, at salget steg med syv pct.

Til gengæld er forbrugernes tilbagevenden til de fysiske butikker slået igennem i 2021, hvor særligt onlinekøbet af dagligvarer er faldet i forhold til året før.

”Det er forventeligt, at danskerne har haft en interesse i at komme ud i de fysiske butikker igen ovenpå coronanedlukninger. Men derfor er der stadig mange, der har holdt fast i onlinehandlen, fordi de har lært, hvor nemt og bekvemt det er, siger Henriette Dunkjær Andersen.

Ifølge Nets-rapporten har pandemien også været en katalysator for mere salg af online services – heriblandt streamingtjenester – og her er der sket en stigning på fem pct. fra 2020 til 2021.

”Tidligt i pandemien var vi meget hjemme på grund af nedlukninger, og mange danskere har brugt mere tid foran fjernsynet eller computeren med en god film eller serie, og det ser ud til, at vi til dels har holdt fast i de rutiner,” siger Henriette Dunkjær Andersen.

Ifølge Nets skyldes væksten dog også, at flere køber billetter til kultur- og sportsbegivenheder, og det, forventer Nets, vil fortsætte i 2022.

Rejsebranchen er på vej tilbage

Pandemien var hård for flyselskaberne, hvilket tydeligt kunne ses på tallene for e-handlen i rejsebranchen. Rejsebranchen var blandt de første, der gik online og har historisk stået for halvdelen af danskernes online forbrug. I 2020 blev rejsebranchen dog en af corona-pandemiens største tabere.

Fra 2019 til 2020 faldt danskernes køb af rejser og rejserelaterede services med cirka 67 procent, hvor rejserestriktioner på grund af pandemien gjorde det umuligt for flyselskaberne at sælge rejser. Den udvikling er dog vendt i 2021, hvor danskere købte rejser online for et samlet beløb, der er over 25 procent højere end i 2020.

”Pandemien skabte usikkerhed og uvished, men i løbet af højsæsonen i 2021 åbnede rejsemulighederne sig for alvor, og det sikrede samlet set en solid fremgang for rejsebranchen,” siger Henriette Dunkjær Andersen, salgschef hos Nets Group.

Nets udgiver hvert år e-handelsrapporten, som giver et indblik i udviklingen for danskernes onlineforbrug. I februar udgav brancheorganisationen Dansk Erhverv en lignende analyse af danskernes e-handel. Den baserede sig på interviews med knap 15.000 respondenter i alt, som viste en lignende udvikling som Nets’ rapport. Dansk Erhvervs samlede tal for e-handlen i Danmark var dog markant højere, hvor brancheorganisationen vurderede handlen til at være 182 mia. kr.

Modsat i Nets’ rapport oplevede både dagligvarer og take away samtidig en stigning i salget for 2021 i forhold til året før.

I en efterfølgende analyse har Dansk Erhverv spurgt 146 netbutikker i Danmark om forventningerne til netsalget for 2022, hvor flere forventer et dalende salg ovenpå nogle ekstraordinære år under en pandemi.

Helt konkret forventer 38 pct. af de adspurgte netbutikker en negativ udvikling i omsætningen i det første kvartal af året, hvilket er næsten dobbelt så mange som i slutningen af 2021.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også