Ny brancheaftale skal forhindre annoncering på ulovlige hjemmesider

De største danske mediehuse og mediebureauer har indgået en aftale med Rettighedsalliancen og Kulturministeriet om at stoppe internettjenester i at tjene penge på ulovligt indhold. Aftalen skal forhindre, at annoncer, betaling og trafik fra lovlige virksomheder havner på hjemmesider, der er dømt uliovlige.
Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix
Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

Annoncer for lovlige produkter kan risikere at havne på ulovlige internetsider og dermed bidrage til finansieringen af kriminel aktivitet. Det sker, fordi digitale annonceindkøb i høj grad er en automatiseret proces, men nu vil et nyt samarbejde forhindre, at ulovlige hjemmesider tjener penge på annoncering. Det oplyser Rettighedsalliancen i en pressemeddelelse.

Derfor er en stribe aktører bl.a. de største danske mediehuse, mediebureauer og brancheorganisationer gået sammen med Rettighedsalliancen og Kulturministeriet om en Kodex-aftale. Her forpligter underskriverne sig frivilligt til at forhindre, at annoncer, betaling og trafik fra lovlige virksomheder havner på ulovlige hjemmesider bl.a. med hjælp fra en samarbejdsliste med oplysninger om hjemmesider, der er dømt ulovlige ved domstolene.

"Det er vigtigt, at vi står sammen om at sikre, at annoncer for lovlige tjenester og produkter ikke utilsigtet havner på ulovlige hjemmesider og på den måde indirekte er med til at finansiere ulovlige aktiviteter. Derfor er jeg rigtig glad for, at der er så stor opbakning til Kodex fra de centrale digitale aktører," siger kulturminister Joy Mogensen (S).

I 2019 klikkede internetbrugere i Danmark ind på ulovlige hjemmesider 146 mio. gange. Typisk er det hjemmesider, der tlibyder piratdownload af film og serier, der tiltrækker klik.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også