Watch Medier

De største virksomheder transformerer salgsafdelingen

Coronakrisen har fået mange virksomheder til at skrue op for digitaliseringen, og det har medført ændringer af salgsapparatet mange steder.

Lars Fruergaard Jørgensen, koncernchef i Novo Nordisk. | Foto: Jacob Gronholt-Pedersen/Reuters/Ritzau Scanpix

Som følge af coronakrisen er digitaliseringen begyndt at skylle igennem alle hjørner hos flere danske virksomheder. Det har særligt medført en radikal ændring af deres salgsapparat med færre rejser og virtuelle møder.

Det skriver Børsen.

I kølvandet på coronakrisen er flere danske selskaber begyndt at gentænke hele den kommercielle model og deres oprindelige måde at arbejde på.

Det, der før krævede fysiske møder samt store konferencer over hele kloden, er blevet forvandlet til virtuelle møder – og for flere selskaber bringer det mange positive følger med sig, skriver avisen.

"Jeg har talt med flere salgsdirektører, der siger, at de faktisk kan lave bedre møder nu. Det er netop, fordi de ikke er fysiske. De kan tilføre det enkelte møde flere ressourcer i form af eksperter, da der ikke er omkostninger ved at flytte ansatte fysisk," siger Mogens Bjerre, der er professor og undersøger udviklingen i de danske salgsorganisationer, til Børsen.

"Jeg tror ikke, at vi kommer tilbage til, hvad der var før krisen," tilføjer han.

I Novo Nordisk, Coloplast og Carlsberg har accelerationen af digitaliseringen blandt andet betydet lavere salgs- og distributionsomkostninger, fokus på lokale webshops samt fleksibilitet.

Ifølge Lars Fruergaard Jørgensen, topchef i Novo Nordisk, er flere af følgerne relevante at holde fast i.

"På mange måder tror jeg, at vi har fået snerten af noget, som vi ikke har lyst til at sige farvel til igen," siger han til Børsen.

Dansk legaltech-firma vil investere millioner i udvikling 

Børsnotering vil give udlejningsplatform værdi på 188 mia. 

Mere fra Watch Medier

Nu vil danske virksomheder betale dyrt for it-sikkerhed

Mens vindmølleproducenten Vestas slås om at få fat i egne data fra it-kriminelle, melder danske virksomheder sig klar til at betale – og endda betale dyrt – for it-sikkerhed. Fokus er nu på at forebygge angreb, og det er nyt, lyder det fra to toneangivende specialister.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs