Watch Medier

De største virksomheder transformerer salgsafdelingen

Coronakrisen har fået mange virksomheder til at skrue op for digitaliseringen, og det har medført ændringer af salgsapparatet mange steder.

Lars Fruergaard Jørgensen, koncernchef i Novo Nordisk. | Foto: Jacob Gronholt-Pedersen/Reuters/Ritzau Scanpix

Som følge af coronakrisen er digitaliseringen begyndt at skylle igennem alle hjørner hos flere danske virksomheder. Det har særligt medført en radikal ændring af deres salgsapparat med færre rejser og virtuelle møder.

Det skriver Børsen.

I kølvandet på coronakrisen er flere danske selskaber begyndt at gentænke hele den kommercielle model og deres oprindelige måde at arbejde på.

Det, der før krævede fysiske møder samt store konferencer over hele kloden, er blevet forvandlet til virtuelle møder – og for flere selskaber bringer det mange positive følger med sig, skriver avisen.

"Jeg har talt med flere salgsdirektører, der siger, at de faktisk kan lave bedre møder nu. Det er netop, fordi de ikke er fysiske. De kan tilføre det enkelte møde flere ressourcer i form af eksperter, da der ikke er omkostninger ved at flytte ansatte fysisk," siger Mogens Bjerre, der er professor og undersøger udviklingen i de danske salgsorganisationer, til Børsen.

"Jeg tror ikke, at vi kommer tilbage til, hvad der var før krisen," tilføjer han.

I Novo Nordisk, Coloplast og Carlsberg har accelerationen af digitaliseringen blandt andet betydet lavere salgs- og distributionsomkostninger, fokus på lokale webshops samt fleksibilitet.

Ifølge Lars Fruergaard Jørgensen, topchef i Novo Nordisk, er flere af følgerne relevante at holde fast i.

"På mange måder tror jeg, at vi har fået snerten af noget, som vi ikke har lyst til at sige farvel til igen," siger han til Børsen.

Dansk legaltech-firma vil investere millioner i udvikling 

Børsnotering vil give udlejningsplatform værdi på 188 mia. 

Mere fra Watch Medier

Life science-branche har sparket døren ind til Christiansborg

Eksplosiv vækst, samfundsengagerede topchefer og en bevidst lobbyindsats har gjort det muligt for life science-industrien at sparke døren op og få politikerne i tale, lyder det fra centrale aktører i branchen efter flere års store politiske gennembrud.

3 får første underskud i mange år

Teleselskabet 3 har på mange områder haft et godt år, men selskabet må tage nogle store afskrivninger, der giver første underskud i mange år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs