Watch Medier

Normal-kæden går efter 30-50 flere butikker på hjemlig grund

Butikskæden Normal øger trods corona både omsætning og overskud i seneste regnskab. Det får ledelsen til nu igen at sætte turbo på Normals udvikling i Danmark.

Antallet af Normal-butikker i Danmark skal op. | Foto: PR

Normal har udviklet sig til så stor en succes i Danmark med sæbe- og kosmetikprodukter til lavpris, at butikskædens ejere igen skruer op for tempoet på det hjemlige marked. Det skriver Børsen.

Trods nedlukninger og sløjfede butiksåbninger som følge af coronapandemien kan Normal, der åbnede sin første butik i Silkeborg i 2013 og har Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen som majoritetsejer, præsentere et regnskab for 2019/2020 med pil opad på top- såvel som bundlinje.

Torben Mouritsen, stifter og adm. direktør i Normal, kalder butikkens udvikling for en "vild rejse".

"Vi kommer til at skrue tempoet op igen: Vi har et par og 90 butikker i Danmark nu, og vi tror på, at der kan ligge mellem 30 og 50 mere. Vi kan se, at den vækst, vi har i vores butikker, berettiger det, og der er grænser for, hvor mange mennesker vi kan få igennem vores eksisterende butikker," siger han.

Mens Normal i det seneste forskudte regnskabsår solgte 22 pct. mere end året før og landede på 2,3 mia. kr. - omsætningen lyder på 2,9 mia. kr., hvis man medregner samtlige udenlandske butikker - lød overskuddet før skat på 190 mio. kr. - en tredobling sammenlignet med det forrige regnskab.

Tidligere på ugen åbnede Normal to nye butikker i Aarhus. Konkurrenten Matas har til sammenligning ca. 270 butikker i Danmark. Uden for landets grænser finder man Normal-butikker i Norge, Sverige, Frankrig og Holland.

Matas-rival melder om markant vækst i toplinjen 

Normal-ejere vil sælge ud af den voksende butikskæde 

 

Mere fra Watch Medier

Læs også

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs