Opdatering af it-system hæver prisen på nye biler

Motorstyrelsens it-system er ikke klart til at håndtere de nye bilafgifter. Det betyder, at forhandlere og købere kan se frem til at skulle betale en overpris, der først returneres senere på året, når it-løsningen er opdateret.
Et it-system er årsagen til, at købere af el- og hybridbiler frem til juni får nye biler til gamle - og højere - afgifter. | Foto: Benny Kjølhede
Et it-system er årsagen til, at købere af el- og hybridbiler frem til juni får nye biler til gamle - og højere - afgifter. | Foto: Benny Kjølhede

Skønt et politisk flertal i midten af december blev enige om nye bilafgifter, kan forhandlere og købere se frem til at skulle betale de forældede afgifter også i de kommende måneder, skriver Børsen.

Det skyldes, at Motorstyrelsens it-løsning, der håndterer afgiftssystemet, først til juni ventes at understøtte de nye satser.

Det rammer især el- og hybridbiler, der ved årsskiftet stod til markante afgiftsstigninger i det gamle afgiftsystem, og som konsekvens skal der lægges flere penge på bordet, som så vil blive tilbagebetalt på et senere tidspunkt, når it-systemet er blevet opdateret.

Som eksempel fremhæver brancheorganisationen Autobranchen Danmark en Tesla 3-elbil, som købere i begyndelsen af 2021 skal lægge 658.100 kr. for, på trods af den reelle pris i henhold til de nye bilafgifter blot burde være 482.200 kr.

Udskudt ejendomsvurderingerne to gange: Ingen aner hvor det ender 

Konsulentbistand til it-system overskrider en halv mia. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også