Watch Medier

Ekstra Bladet dropper Google Analytics og udruller egen dataplatform

Efter at have været fast digitalt inventar udskifter Ekstra Bladet nu annonceplatformen Google Analytics til fordel for en egenudviklet platform, der skal forbedre mulighederne for at udnytte brugerdata.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Ekstra Bladet vil have større ejerskab over data og kontrol med dataindsamling. Derfor udruller mediehuset nu en egenudviklet erstatning for annonceplatformen Google Analytics. Det oplyser JP/Politikens Hus i en pressemeddelelse.

Det nye såkaldte web analytics-system har fået titlen Longboat.

"Vi er dybt afhængige af data i realtid til at understøtte vores ambitioner inden for segmentering og personalisering. Her har Google Analytics desværre aldrig kunnet opfylde vores behov, og vi har derfor anvendt egenudviklede systemer til formålet," siger Lars Gundersen, der er Chef for Data & Indsigt på Ekstra Bladet, i meddelelsen.

Den er udviklet som led i Ekstra Bladets strategi om at gøre sig uafhængige af tredjepartsdata - altså data, der er indsamlet af platforme og selskaber uden for JP/Politikens Hus. I stedet vil mediehuset opbygge et annoncesalg og -system baseret på førstepartsdata, som er indsamlet og ejet af koncernen selv.

"Hver dag indsamler Ekstra Bladet op mod 137 millioner data-events, og dette tal vil kun stige i takt med, at flere og flere danskere søger mod ekstrabladet.dk. Der var derfor behov for en løsning, der både er hurtig og solid, hvilket netop var egenskaberne for vikingernes langskibe – og deraf opstod navnet Longboat", fortæller Lars Gundersen.

Ekstra Bladet og JP/Politikens Hus har siden 2019 taget flere skridt i retningen af at basere sin annonceforretning og dataindsamling på egenudviklede platforme.

I den forbindelse har koncernen bl.a. i efteråret 2019 lanceret dataplatformen Relevance, der giver annoncører mulighed for at køre kampagner på førstepartsdata.

Mere fra Watch Medier

Total Energies producerer 10 procent mere dansk olie og gas end ventet

Den franske oliekæmpe Total Energies har med en række tiltag siden foråret fået en større olie- og gasproduktion ud af den danske del af Nordsøen. Selskabet varsler en stribe nye brønde over de næste år, men at få det enorme Tyra-felt op at køre igen har højeste prioritet.

Amazon-selskab åbner datacenter i København

Det amerikanske techselskab AWS har lanceret lokal cloud-infrastruktur i hovedstadsområdet af hensyn til kunder med behov for ultralav reaktionstid - bl.a. i gaming-branchen og finanssektoren.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs