Trygs brug af videotaksering vinder frem under corona

Videoteknologi er under coronakrisen blevet et fast element i mange skademedarbejderes hverdag i Tryg.
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Da Tryg i starten af 2020 gik i gang med at teste en ny videoteknologi til besigtigelse og taksering af skader, havde ingen i selskabet forestillet sig, at det nye redskab ville komme så hurtigt i brug hos så mange skadesmedarbejdere.

Men så kom corona, og redskabet fik pludselig endnu mere værdi i skadesmedarbejdernes hverdag, hvor kundebesøgene fra den ene dag til den anden skulle minimeres for at begrænse smitten i samfundet.

I dag, under et år senere, bliver den nye videoteknologi ikke bare testet i Danmarks største forsikringsselskab – den er blevet et fast element i mange skademedarbejderes hverdag i Tryg.

"Vi bruger det for eksempel til besigtigelse og taksering af bygnings-, indbo- og bilskader. I stedet for at køre ud til kunden, kigger vi på skaden via video på kundens mobiltelefon eller iPad, mens han/hun filmer skaden," forklarer skadechef i Tryg Charlotte Dietzer.

Under samtalen sender Tryg et link til kunden, som er koblet direkte til en digital sagsmappe, hvor videoen automatisk uploades, når kunden begynder at filme. Kunden kan også selv uploade video og billeder efterfølgende, hvis han/hun har glemt at filme noget eller ikke har mulighed for at filme, mens Trygs medarbejder følger med på en live streaming.

Skadechefen forklarer, at Tryg af hensyn til risikoen for smittespredning i samfundet i øjeblikket kun sender medarbejdere ud til sine kunder, hvis et fysisk besøg er absolut nødvendigt. Derfor er videoløsningen en kærkommen teknik, der kan hjælpe med at holde hjulene i gang under den landsdækkende nedlukning.

"Vi anvender også teknikken, hvis vi er i tvivl om skadens karakter og kundens behov, eller hvis vi har brug for at revurdere en skade undervejs, fordi den under udbedringen pludselig viser sig at være mere omfattende end først antaget," tilføjer hun.

Tryg ser også et stort udviklingspotentiale for videoværktøjet på andre områder end ved besigtigelse og taksering af skader og er så småt begyndt at benytte det på mange andre områder, for eksempel ved indtegning af nye kunder, når risikoen på en ejendom skal vurderes og forsikringspræmien beregnes.

"Det kan eksempelvis være en fordel ved større distancer, eller hvis ejendommen ligger på en ø med dårlig forbindelse. Det kan også være relevant i en lang række andre situationer, og der er ingen tvivl om, at vi vil øge vores brug af værktøjet – også efter corona," siger Charlotte Dietzer.

Tryg-chef er i gang med integrationsplaner trods mangel på godkendelse 

Flere mulige købere af Codan har meldt sig på banen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også