Watch Medier

Maersk advarer kunder om Suez-effekt i andre dele af netværket

Selv om proppen af skibe i Suez-kanalen er afviklet, er effekterne langt fra ovre. De forplanter sig til andre dele af transportkæden, oplyser Maersk til kunderne. Undersøgelsen af skibet Ever Given er godt i gang.

Foto: Spencer Platt/AFP/Ritzau Scanpix

Der vil gå et par dage endnu, før end ophobningen af Maersk-skibe ved Suez-kanalen er helt ovre, men det betyder ikke, at problemerne for rederiet og kunderne dermed også er ovre.

For selv om Maersk regner med normale tilstande onsdag efter Ever Givens blokering af kanalen, begynder effekten nu at sprede sig som ringe i vandet både for det danske rederi og for de øvrige aktører i containerindustrien.

I en opdatering til kunderne gør Maersk opmærksom på, at andre dele af netværket også kan blive ramt af blokaden, der varede seks dage, fordi man er nødt til at ændre sejlplanen for nogle af skibene.

"Afskibninger, der ikke var direkte påvirket af grundstødningen i Suez, kan også komme til at mærke effekten, da vi tilpasser netværket for at undgå ophobning af skibe i havnene og for at begrænse det overordnede nettotab af kapacitet på de store have pga de havne, der bliver sprunget over, fordi vi omdiregerer 12 skibe," hedder det i meddelelsen fra Maersk.

DSV: Kommer til at skabe kø i havne

Hændelsen i Suez-kanalen, hvor containerskibet Ever Given i næsten en uge spærrede en af de vigtigste trafikårer for den globale søtransport af containere, har allerede sendt dønninger langt ind i de verdensomspændende forsyningskæder.

"Vi er fuldt beskæftigede med at opdatere vores kunder og håndtere de mange henvendelser, som vi har fået de seneste dage. Nu bliver køen ved Suez gradvis afviklet men dette kommer til at skabe kø i havnene og yderligere mangel på kapacitet," sagde Flemming Ole Nielsen, executive vice president og ansvarlig for investor relations i DSV, til ShippingWatch lige inden påske.

Maersk, som er verdens største containerrederi og en strategisk vigtig samarbejdspartner for DSV, oplyste for en uge siden, at blokeringen af Suez-kanalen og den store ophobning af skibe, der er opstået efterfølgende vil få kapaciteten til at dykke 20 til 30 pct. i de kommende uger.

Inden da have Maersk suspenderet kundernes mulighedern for at indgå spotaftaler og korte kontrakter, og sådan vil det være lidt endnu. Af den nye opdatering til kunderne oplyser Maersk dog, at rederiet måske i starten af denne uge kan oplyse, hvornår suspensionen kan ophæves.

Imens er de egyptiske myndigheder i færd med de undersøgelser, som skal klarlægge, hvad der gik galt, da det store skib tidligt tirsdag morgen for to uger siden kom voldsomt ud af kurs og endte med at sætte sig uhjkælpeligt fast i kanalens ene side.

Ifølge det nationale medie Egypt Today kan der komme et resultat af undersøgelserne allerede denne uge. Umiddelbart vurderer Suez-kanalen, at det har kostet omkring en milliard dollar at få det taiwanesiske skib fri. Myndighederne påpegerm at det er operatøren af skibet og ikke ejeren, der står med ansvaret.

Trafikproppen er afviklet i Suez-kanalen 

DSV efter Suez-trafikprop: "Vi ser ind i et meget uforudsigeligt fragtmarked"

Maersk venter kapacitetsdyk på op til 30 pct i de kommende uger 

Mere fra Watch Medier

Det nye Nordea Pension skal fylde mere i landskabet end Topdanmark Liv

Med Nordeas kræfter inden for distribution skal det tidligere Topdanmark Liv - nu Nordea Pension - blive en større spiller på pensionsmarkedet, siger privatdirektør Mads Skovlund fra Nordea efter overtagelsen. Nordeas privatkunder kan give selskabet mange nye kunder, vurderer aktuar.

MT Højgaard skal bygge for Novo Nordisk i Bagsværd

Byggekoncernen MT Højgaard får del i en milliardaftale med Novo Nordisk, der har planer om at udvide produktionsfaciliteterne i Bagsværd for milliarder. Højgaards del af byggesummen løber op i ca. 600 mio. kr.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs