
Gyldendal bør åbne mere op om sin forretningsstrategi og i sin kommunikation til aktionærerne, lød kritikken tirsdag eftermiddag fra en af forlagets største aktionærer, Akademikerpension, på vegne af pensionskassen selv, Scanventure og LD Fonde. Det skriver Børsen.
De tre aktører ejer til sammen 20,9 pct. af Gyldendal og brugte forlagshusets digitale generalforsamling som lejlighed til at løfte pegefingeren.
"Problemet er den kommunikation, der er omkring forretningsstrategien og i det hele taget kommunikationen generelt," siger Anders Schelde, investeringschef i Akademikerpension, der efterlyser åbenhed omkring en langsigtet strategi for Gyldendal, skriver Børsen.
Kritikken blev mødt med en kommentar under generalforsamlingen fra formand Poul Erik Tøjner:
"Bestyrelsen mener bestemt, at det er relevant at kommunikere om strategiske beslutninger og om finansielle resultater og forventninger. Det mener vi også, at vi gør. Dels i års- og halvårsrapporter og dels i løbende selskabsmeddelelser," sagde han og tilføjede, det vil være for usikkert at definere langsigtede finansielle mål.