Coop vil bygge 210 slagter- og delikatesseafdelinger om

Efter udrulningen af bager- og vinkoncepterne Brødcooperativet og Vincooperativet er turen nu kommet til slagter- og delikatesseafdelinger i 160 Superbrugsen-butikker og i 50 Kvickly-butikker. Detailkoncernen betegner det som en historisk udrulning.
I de kommende måneder vil der komme nyindrettede slagter- og delikatesseafdelinger i Superbrugsen og Kvickly-butikker. | Foto: Joachim Ladefoged/Ritzau Scanpix
I de kommende måneder vil der komme nyindrettede slagter- og delikatesseafdelinger i Superbrugsen og Kvickly-butikker. | Foto: Joachim Ladefoged/Ritzau Scanpix

Frem til marts 2022 åbner Coop omkring 160 helt nye madafdelinger i Superbrugsen-regi og yderligere 50 slagter- og delikatesseafdelinger i Kvickly-butikker skal bygges om.

Det fremgår af pressemeddelelser fra Coop, at de nye madafdelinger kommer til at rulle under navnet Madcooperativet.

Ombygningen i Superbrugsen-regi betyder, at der i de kommende ti måneder skal åbnes nye afdelinger i 15 butikker om måneden. Det er dermed ifølge Coop "et af de største udrulningsprojekter i kædens historie."

Fra at være koncentreret om fersk kød bliver de nye afdelinger opdelt i fire zoner med vægt på færdige måltidsløsninger fra morgenmad til frokost og aftensmad og inspiration i brug af kød og grønt.

"Kundernes madvaner er under hastig forandring. Kravene til inspiration og til løsninger er langt større i dag. Med det nye koncept vil vi gå foran i den udvikling, hvor overskrifterne er kvalitet, lokal variation og bekvemmelighed," siger Superbrugsen-kædedirektør Jesper Gottschalck Jensen i meddelelsen.

I Kvickly-kæden skal det nye koncept månedligt introduceres i fem nye butikker frem mod næste forår.

"For Kvickly er det afgørende at vise kunderne, at vi kan tilbyde meget andet og meget mere end discountbutikkerne. Vi har faguddannede slagtere, som kan give kompetent rådgivning og lave mad, der passer præcis til det område, hvor varehuset ligger," siger Torben B. Andersen, kædedirektør i Kvickly.

Millioner i vinsats

Præsentationen af Madcooperativet er langt fra det første "cooperativ", der er blevet satset på i de senere år.

Tilbage i 2019 investerede Coop tungt i en revitalisering af vinafdelingerne med en tocifret millioninvestering, som skulle etablere onlinesalg af vin under satset Vincooperativet. Inden for fire år var målet at sidde på halvdelen af markedet, fortalte koncerndirektør i Coop, Jan Madsen, tilbage i efteråret 2019.

"Det er er et marked, der har trængt til at blive rusket i, men også et marked, som har en vis modenhed nu. Der er ikke mange andre kategorier, hvor man er så langt fremme online som vin. Samtidig er der gået lidt selvsving i det. Der sker ikke noget nyt inden for online vinsalg, og det er der, hvor vi mener, at vi kan byde ind med noget nyt," sagde kategorichef Brian Kartens dengang.

Coop-chef om ambitiøst vinsats: Vinmarkedet har trængt til at blive rusket op

Målet var en omsætning på mindst 250 - 300 mio. kr. inden for fire år.

Mere frisk brød

På brødfronten arbejdes der i Coop-koncernen også med, hvordan man kan gøre supermarkederne til et sted, hvor forbrugerne også kommer hen for at købe frisk brød.

Som et koncept, der skal lægge sig mellem de mange posepakkede produkter på hylderne og de dedikerede bagerbutikker, har man introduceret Brødcooperativet i først de større Kvickly- og Superbrugsen-butikker med eget bageri, mens siden også åbnet for, at de små brugser vil kunne få deres friskbagte brød fra Coop centralt.

I marts sagde Daglibrugsens nye kædedirektør Maria Beck-Tange til Dagligvarehandlen:

"Vi har netop indledt en test af Brødcooperativet i et par butikker. Senere skal vi se, om der er idé i også at tilpasse og afprøve Madcooperativet i Daglibrugsen. Vi har den styrke, at vi kan afprøve det, vi har lyst til, fra de andre kæder og tilpasse koncepterne til vores butikker."

Salling Group advarer: Ny lov fjerner mulighed for hurtig betaling

Ny dansk Lidl-chef: "Danskerne er meget ligefremme, og det kan jeg godt lide"

Detailekspert: Ja tak-tilbud fra supermarkeder breder sig som en steppeild

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også