Watch Medier

Viaplay-ejer tror på udbyttet af dyre EM-rettigheder

Satsningen på EM vil give et stort antal nye kunder på Viaplay, forventer kommerciel direktør hos ejeren, Nent. EM-kampene er lagt i grundpakken frem for den dyrere sportspakke for at nå flest nye kunder.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Europamesterskabet i herrefodbold er lige på tærsklen, og Viaplay- og TV3-ejeren Nent har postet et anseligt, men ukendt, beløb i at være den eneste danske broadcaster med rettigheder til samtlige kampe.

Selv om Viaplay og TV3-kanalerne kommer til at dele nogle af visningerne med DR og DRTV, som bl.a. har fået tilkæmpet sig rettigheder til finalekampen, tror Kim Poder, Nents kommercielle direktør, stålsat på fodboldens forførende magi.

"Jeg er helt sikker på, at det vil give et stort indtræk på Viaplay. Der er rigtig mange danske husstande, der ikke har en betalings-tv-pakke – og selv dem, der har, tror jeg, vil finde EM-dækningen på Viaplay interessant. Både fordi vi giver adgang til alle kampene, og fordi vi sætter massivt ind på dækning før, under og efter kampene," siger Kim Poder, Nents kommercielle direktør.

Han afviser at komme med konkrete målsætninger for seertal eller abonnementstilgang på Viaplay.

To overordnede mål

Kim Poder peger på et todelt mål, som gælder for alle investeringer i rettigheder og indhold i streamingæraen, hvor en flygtig kundebase og skarp international konkurrence gør det svært for en broadcaster at skille sig ud.

"Alle vores investeringer i rettigheder handler både om at gøre vores eksisterende kunder gladere, men i lige så høj grad om at komme i kontakt med nye kunder. Det er klart, at en stor sportsbegivenhed, koblet med en massiv marketingkampagne, giver en unik mulighed for at råbe op og nå nye kunder," siger Kim Poder.

I den henseende har Nent besluttet at gøre EM-kampene bredt tilgængelige og tilbyder dem som del af den billigste Viaplay-pakke til 119 kr. Andre populære fodboldturneringer som Champions League og den britiske Premier League skal man gribe dybere i lommen for at opleve, da de kun kan ses med den dyreste Viaplay-pakke til 449 kr. eller gennem tv-pakker.

I en vild sø af relativt usikre investeringer i serier og film ligner rettigheder til en monumental sportsbegivenhed som EM altså en sikker, omend dyr, havn.

Stor optimisme blandt annoncører

Store, internationale sportsturneringer har en helt særlig evne til at suge folk til skærmen - selv de store herrelandsholdsturneringer i fodbold, der falder i den ellers sløje - i tv-forstand - sommerperiode. EM er ingen undtagelse og 7 af de 10 mest sete herrelandsholdskampe er blevet spillet på europæiske græstæpper ved EM-slutrunder ifølge en tidligere opgørelse fra fodboldmediet Tipsbladet.

Selv om streaming tager stadigt større bidder af flow-tv's seerandele, vil det ifølge Kim Poder være en fejl udelukkende at fokusere på Viaplay på bekostning af TV3-kanalerne.

"Vores flow-kanaler og samarbejdspartnere som Boxer, Yousee og antenneforeningerne er også vigtige, og vi er glade for at kunne vise kampene på traditionelt tv også," siger han.

Ved Danmarks seneste deltagelse i EM i 2012 så 2,38 mio. med, da Danmark spillede mod Tyskland i gruppespillet - det er kun blevet overgået af kampe ved slutspillet i henholdvist VM i 1998 og EM i 1992.

Foto: Lars Krabbe/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Foto: Lars Krabbe/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Og EM's store seertiltrækning skaber helt særlige muligheder for at sikre et gunstigt afkast på den store investering i fodboldrettighederne. Man kan bl.a. tillade sig at tage markant mere for reklamepladsen, fordi sportsbegivenheder af den kaliber giver højere seertal og "et helt unikt engagement", påpeger Kim Poder.

Han har generelt bemærket en tiltrængt opadgående kurve i interesse fra annoncørerne, der ifølge ham ikke kun vidner om, hvor markant en begivenhed EM er, men også om et generelt gearskifte på et annoncemarked, der har været hårdt prøvet under coronapandemien.

"Den store optimisme og efterspørgsel fra annoncører har været en positiv overraskelse. Viljen til ikke bare at sponsorere dækningen, men også indgå kreative samarbejder med konkurrencer, offentlige events og deslige har givet os en følelse af, at der virkelig er et godt momentum omkring EM," siger han.

Startfløjtet til EM's første kamp vil lyde fredag kl 21:00, hvor Tyrkiet og Italien tørner sammen. Turneringen løber, indtil man kan kårer en vinder d. 11 juli. DR har rettigheder til en del af EM-kampene og deler bl.a. finalen med Nent.

Mere fra Watch Medier

Alm. Brand køber Codans danske forretning af Tryg

Tryg og canadiske Intact har fundet en køber til Codan i Danmark. Alm. Brand betaler 12,6 mia. kr. for overtagelsen og bliver landets næststørste skadesforsikringsselskab. Det meste af købesummen skaffes ved at udstede nye aktier.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier