Aggressive lavprisselskaber hugger markedsandele under genåbning af luftfarten

Lavprisselskaberne har sat mere fart på genåbningen af den internationale luftfart end de gamle etablerede selskaber som Lufthansa, SAS, Air France og KLM.

Aggressive lavprisselskaber som Ryanair, Wizz Air og Vueling har de seneste uger øget trafikken meget mere end de traditionelle luftfartsselskaber, og derfor er der lagt op til, at de billigere alternativer vil hugge kunder fra de andre.

Det skriver Finans.

Tal fra den europæiske flyvekontroltjeneste Euroconrol viser, at Ryanair den seneste uge har øget sin kapacitet med 19 pct. og nu har dobbelt så mange flyvninger som Lufthansa, Air France og KLM tilsammen. Wizz Air har samtidig øget sin kapacitet med 32 pct. og Vueling sin med 28 pct.

I modsætning til det står de gamle spillere i branchen, som typisk kun har øget med 5-10 pct.

"Lavprisselskaberne har både muskler og appetit på at vinde markedsandele. De er sluppet gennem pandemien med færre økonomiske skrammer, og det udnytter de. Jeg er ikke i tvivl om, at det om et år vil vise sig, at lavprisselskaberne står stærkere, end da de gik ind i krisen," lyder det fra aktieanalysechef i Sydbank, Jacob Pedersen, til Finans.

SAS har ligesom de øvrige netværks-selskaber holdt igen med at bygge kapaciteten op, men selskabet er klar til en optrapning, når ferietiden melder sig i Skandinavien.

"I juli kommer vi til at flyve hele 65 pct. mere end i juni. Vi flyver til de lande, som danskerne efterspørger, og i juli og i august vil vores kapacitet være tæt på 60 pct. i forhold til samme periode før covid-19," siger Alexandra Kaoukji, som er pressechef i SAS.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også