Det Nordjyske Mediehus lancerer digitalt erhvervsmedie

Et nyt, lokalt erhvervsmedie med navnet Vigeur fra Det Nordjyske Mediehus slutter sig til rækken af nye jyske, digitale lokalmedier. Ifølge mediehusets adm. direktør er der flere nye produkter på vej.
Adm. direktør for Det Nordjyske Mediehus Morten Vinther Jensen (tv.) og ansv. chefredaktør Karl Erik Stougaard (th.). | Foto: PR/Det Nordjyske Mediehus
Adm. direktør for Det Nordjyske Mediehus Morten Vinther Jensen (tv.) og ansv. chefredaktør Karl Erik Stougaard (th.). | Foto: PR/Det Nordjyske Mediehus

Endnu et nyt, digitalt lokalmedie ser dagens lys.

Det sker med Det Nordjyske Mediehus' nyeste skud på stammen, erhvervsmediet Vigeur, som henvender sig til nordjyder, der "både kan, vil og tør mere med deres liv og karriere" i både det offentlige og private.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra mediehuset.

"Nordjylland er et sted med plads til karriere og udvikling med store ambitioner. Det kan bare være svært at få øje på i nutidens mediebillede. Det laver vi om på nu," siger ansv. chefredaktør Karl Erik Stougaard fra Det Nordjyske Mediehus.

"Jeg oplever, at ordet lokalmedie ofte giver associationer om andenrangsjournalistik. Det både kan og skal vi ændre. Det er essentielt for den sammenhængskraft, vi som publicister i Nordjylland skal være med til at sikre," siger han.

Forretningen skal ifølge chefredaktøren fortrinsvis baseres på abonnement, hvor virksomheder og organisationer betaler for abonnement til deres medarbejdere. Derudover vil mediet på sigt gøre brug af partnerskaber og annoncørbetalt indhold.

Indholdet på Vigeur er i øjeblikket frit tilgængeligt, men på et tidspunkt kommer der ifølge Stougaard en betalingsmur.

Peter Munk Simonsen, som bl.a. har en fortid på erhvervsmediet Finans, er hentet ind som redaktionschef. Derudover har mediet ansat fire journalister til redaktionen.

Bliver ikke det sidste

Ifølge mediehusets adm. direktør, Morten Vinther Jensen, barsler mediehuset med flere produkter som Vigeur.

"Transformationen i mediebranchen er benhård, og vi kommer ikke til kun at satse på Vigeur. Men jeg er rigtig stolt af husets evne til at levere et nyt produkt som Vigeur i en på mange måder presset tid. Sammenholdt med vores nøgletal for huset og fortsatte strategiske fokus tegner det godt for fremtiden," siger han i pressemeddelelsen.

Det nye medie er det seneste i en række af nye lokale, digitale satsninger i det jyske. Bl.a. har Jysk Fynske Medier lanceret et erhvervsmedie i Aarhus, og dertil kommer Jyllands-Postens Lokalaviser.

Det Nordjyske Mediehus, tidligere hed Nordjyske Medier, står bag nyhedsbrandet Nordjyske samt de lokale nyhedsmedier Ligeher.nu, Aalborg:nu og 21 lokalaviser.

I 2020 kom mediehuset ud af året med et overskud før skat på 17,2 mio. kr. mod et minus på 2,2 mio. kr. i 2019. Efter skat lød overskuddet på på 10,2 mio. kr. mod et minus på 15,8 mio. i 2019. Driftsresultatet (EBITDA) endte i et plus på 43,5 mio. kr. mod 32,7 mio. kr. i 2019.

På toplinjen indkasserede det regionale mediehus et fald på 12 pct. til 666 mio. kr. i forhold til 2019.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også