B.T. åbner fire nye redaktioner i de store byer og lancerer digitalt abonnement

Fire nye redaktioner i Aarhus, Aalborg, Odense og København skal være isbryder for vækst og brugerbetaling på B.T. I alt 32 journalister og redaktører er hyret til satsningen, der målretter mediet mere geografisk både digitalt og på print.
Der kommer selvstændige B.T.-redaktioner i Aarhus, Aalborg, Odense og København. | Foto: Jens Hartmann Schmidt
Der kommer selvstændige B.T.-redaktioner i Aarhus, Aalborg, Odense og København. | Foto: Jens Hartmann Schmidt

Med fire nye redaktioner i Aarhus, Aalborg, Odense og København skruer B.T. markant op for dækningen af landets største byer digitalt og på print.

Som MediaWatch tidligere har beskrevet, har B.T. gennem flere måneder rekrutteret til den journalistiske satsning, der nu går i luften med otte redaktionelle medarbejdere på hver redaktion.

Det skal give skal flere læsere, mere brugerdata og kunder til det digitale abonnement, der samtidig introduceres, forklarer ansv. chefredaktør på B.T. Michael Dyrby.

”Vores første mål var at blive størst digitalt, og nu vil vi gerne være endnu større," siger Michael Dyrby, ansv. chefredaktør på B.T. med henvisning til, at B.T. digitalt sidste år blev det største danske medie målt på sidevisninger.

"Vi vil gerne tættere på de folk, der bor i de fire største byer og lave journalistik med afsæt i nyheder, sport og underholdning, som er B.T.’s dna, men fra de fire byer, som har oplevet en markant befolkningstilvækst de seneste 20 år."

I alt 32 redaktionelle kræfter er hyret til satsningen, der ifølge Michael Dyrby har budget til og skal nå breakeven inden for tre år.

Dermed tilføjer B.T. godt 40 pct. til sin samlede journalistiske stab, som før talte omkring 75 redaktionelle medarbejdere ifølge Michael Dyrby.

Nyt digitalt abonnement

Den øgede nyhedsdækning fra Aarhus, Aalborg, Odense og København skal kommercielt være isbryder for adgang til data om brugerne, der kan styrke annoncesalget, og for at opbygge en ny base af abonnenter på det digitale, som B.T. nu også ruller ud.

”Alt, hvad vi laver i dag, er fortsat gratis, men hvis du vil have særlige artikler om Aarhus, Aalborg, Odense og København, så skal du betale for det. Men det meste nyhedsstof fra byerne vil også være gratis," siger Michael Dyrby, der uddyber, at han forventer et nyhedsflow på 18-20 historier dagligt fra og om de enkelte byer, hvoraf omkring 25-30 pct. vil kræve abonnement for at læse.

Abonnementsmodellen har fire produkter, der prismæssigt begynder ved 49 kr. månedligt for et webabonnement og løber op til 499 kr. månedligt for et fuldt abonnement, der også inkluderer den trykte avis på alle udgivelsesdage. De to øvrige abonnementstyper kombinerer digital adgang med adgang til e-avisen for 139 kr. månedligt (Digital+) - og til 149 kr. månedligt inklusiv levering af weekendavisen på tryk, der udkommer lørdag.

Hvor stort et abonnementspotentiale, B.T. ser, og hvor meget mere trafik, bystoffet kan drive, vil chefredaktøren ikke ud med.

”Trafikken skal vokse samlet set i de store byer, og vi skal have flere abonnenter og en pæn del af dem i hver enkelt by, men hvor mange vil jeg ikke sætte tal på," siger Michael Dyrby.

Nøgle til brugerdata

Det nye digitale abonnement skal supplere annonceindtægterne, der hidtil har været den eneste finansieringskilde på B.T. efter relanceringen til et rent gratismedie for få år siden. Det pressede både omsætning og driftsresultat på avisen sidste år, hvor coronakrisen fik annoncemarkedet til at bremse op.

Men trækket skal især åbne døren for, at B.T. kan få mere viden om de digitale brugere, som igen kan kvalificere og styrke det digitale annoncesalg - igennem det login, der skal oprettes, hvor postnummeret bestemmer, hvilke bynyheder der serveres.

"Det er vores måde at få folk til at give noget data, når de logger ind og finder deres storby,” siger Michael Dyrby, der peger på, at det er blevet sværere at tracke brugere og få data, bl.a. fordi reglerne omkring brugen af cookies er blevet strammet, så folk aktivt skal takke ja til cookies.

"Det er en udfordring at knække koden til at få folk til at give data, som vi kan bruge til at lave bedre annoncering over for folk, og det skal ses i den sammenhæng, at vi ønsker det her.”

Dækning digitalt og på tryk

Det nye nyhedsprodukt bliver en integreret del af B.T. digitalt, så læsere, der opretter et login baseret på postnummer, automatisk får serveret en portion bynyt sammen med den øvrige nyhedsstrøm på bt.dk.

"Det kommer til at ligne det bt.dk, man kender, som er et breaking nyhedssite. Men man vil ret hurtigt møde de aktuelle tre-fire topnyheder fra sin by med fokus på sport og krim, politik og menneskehistorier, som vi er gode til i forvejen. De styrker vi vil tage med," siger Michael Dyrby.

”Der er dedikerede medarbejdere til krim, sport og politik, så vi kommer til at skrive meget mere om AGF, AaB, OB, FCK og Brøndby. Det skal kombineres med personlige guides og fakta, som fx en guide med Søren Brostrøm, der fortæller, hvilke steder han altid besøger, når han er i Aarhus, hvor han kommer fra,” siger Michael Dyrby.

Også gratisudgaven af den trykte avis, der udkommer som trafikavis mandag til fredag vil komme i tilpassede udgaver for de fire byer – lige som den nye weekendavis, der sælges i løssalg fra lørdag, vil have 8 af 64 sider reserveret til nyheder fra den storby, den distribueres i.

Oplaget på omkring 110.000 ændres ikke, men fordelingen kan ændres, siger chefredaktøren.

Har hentet kræfter fra TV 2-regioner

B.T. er langt fra alene om at opruste på nyhedsdækningen i landet. Jysk Fynske Medier har afsat 30 mio. kr. til at opbygge en række digitale, abonnementsbaserede lokalmedier - bl.a. er tre foreløbig rullet ud i oplandet omkring Aarhus.

Også Jyllands-Posten har varslet store investeringer i nye lokalredaktioner i Vejle, Viborg, Horsens og Randers, der skal resultere i nye, selvstændige, digitale, lokale abonnementsmedier.

På B.T. pointerer Michael Dyrby, at fokus i nyhedsdækningen på de fire nye redaktioner, B.T. har etableret, udelukkende vil ligge på Aarhus, Aalborg, Odense og København.

”Alle fire byer har de seneste tyve år oplevet en ret stor befolkningstilvækst. Det er der virksomhedernes hovedsæder placerer sig, og det er der, de mennesker, der vil opleve bylivet og have oplevelser, bor. Næsten alle byerne har også gang i nogle meget store udviklingsprojekter, der forandrer byerne, og som gør dem meget interessante," siger Michael Dyrby, der uddyber, at han ser det som en forudsætning for succes, at redaktion og journalister er forankret i byerne for at have boots on the ground.

"Hvis vi vil have en stærkere tilknytning til vores brugere i de store byer og lave en journalistisk fokusering, så skal vi ud og bo der og se, hvad de ser. Derfor har vi også lagt vægt på, at dem, der arbejder på redaktionerne bor der. Forankringen i stederne er super vigtig.”

De fire ny redaktioner består hver af syv journalister og en redaktør. I Aarhus er Kenneth Elkjær, der har erfaring fra B.T. og TV 2 Østjylland ansat som redaktør, og i Odense Louise Ravn Skoubo, der kommer fra regionalstationen TV 2 Fyn.

I Aalborg har B.T. hyret Mette Rask Bentzen, der har arbejdet for DR i Nordjylland, som redaktør, og i København er opgaven lagt i hænderne på B.T.'s chefredaktør Jonas Kuld Rathje, der fortsætter som chefredaktør ved siden af den nye redaktørrolle.

Ud over bt.dk og den trykte avis vil B.T. også oprette selvstændige Facebook-sider for de fire byer, hvor B.T. nu planter redaktioner i centrum. Video skal også spille en stigende rolle, men i første omgang handler det om at få nyhedsdækningen i gear og snittet til, lyder det.

Læs mere her:

B.T. vil have 10.000 betalende abonnenter til ny millionsatsning

Dyrby om ny satsning: "Lige nu handler det meget om at få noget data" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også