Arla går fra racerfart til firehjulstræk i Mellemøsten

Mejerikoncernen Arlas vækstmotor i Mellemøsten er gået ned i gear efter vildt pandemiår. Men Arla holder fast i det gyldne marked og vinder andele med mærker som Puck, Lurpak og Kraft.
Foto: PR / Arla
Foto: PR / Arla

Fra en vild raketaffyring til sejt firehjulstræk i Mellemøsten.

Arla Foods har fået pulsen lidt ned, men fortsætter i stedet et længere, sejere træk på de lukrative markeder i Mellemøsten, hvor mejerikoncernen har opbygget en veritabel mejerimaskine.

Ifølge koncerndirektør i Arla International, Simon Stevens, lyser Saudi-Arabien, Forenede Arabiske Emirater og resten af Mellemøsten fortsat op på Arla-kortet, selv om væksten på 20,1 pct. i 2020 til en årsomsætning på knap 5,6 mia. kr.er vekslet til "en lille vækst" i første halvår af 2021.

"At vi ikke gik tilbage i første halvår, er virkelig godt nyt for os. Vi havde helt ærligt ikke forventet fremgang i første halvår efter sidste års vilde vækst," siger Simon Stevens og peger på to faktorer.

"Men det er lykkedes med lille vækst, fordi folk ikke er taget væk i samme omfang som normalt, og vi har formået at vinde markedsandele i alle vores markeder med alle vores brands."

Han hentyder til sommerperioden, hvor mange forlader landene i Mellemøsten på grund af varmen, og hvor salget derfor normalt dykker markant.

Arlas tre største sællerter i Mellemøsten er Puck, Lurpak og Kraft, som alle klarede sig stærkt gennem pandemien, hvor madlavningen blomstrede i regionen, og Arla havde forsyningskæden i orden.

Nu skal medvinden udnyttes ved at lancere nye produkter og fastholde kunderne.

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også