Arla går fra racerfart til firehjulstræk i Mellemøsten
![Foto: PR / Arla](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13286453.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7hk9j8z48w5x10pfah4.jpg)
Fra en vild raketaffyring til sejt firehjulstræk i Mellemøsten.
Arla Foods har fået pulsen lidt ned, men fortsætter i stedet et længere, sejere træk på de lukrative markeder i Mellemøsten, hvor mejerikoncernen har opbygget en veritabel mejerimaskine.
Ifølge koncerndirektør i Arla International, Simon Stevens, lyser Saudi-Arabien, Forenede Arabiske Emirater og resten af Mellemøsten fortsat op på Arla-kortet, selv om væksten på 20,1 pct. i 2020 til en årsomsætning på knap 5,6 mia. kr.er vekslet til "en lille vækst" i første halvår af 2021.
"At vi ikke gik tilbage i første halvår, er virkelig godt nyt for os. Vi havde helt ærligt ikke forventet fremgang i første halvår efter sidste års vilde vækst," siger Simon Stevens og peger på to faktorer.
"Men det er lykkedes med lille vækst, fordi folk ikke er taget væk i samme omfang som normalt, og vi har formået at vinde markedsandele i alle vores markeder med alle vores brands."
Han hentyder til sommerperioden, hvor mange forlader landene i Mellemøsten på grund af varmen, og hvor salget derfor normalt dykker markant.
Arlas tre største sællerter i Mellemøsten er Puck, Lurpak og Kraft, som alle klarede sig stærkt gennem pandemien, hvor madlavningen blomstrede i regionen, og Arla havde forsyningskæden i orden.
Nu skal medvinden udnyttes ved at lancere nye produkter og fastholde kunderne.
Relaterede artikler
Hjemmespisende forbrugere holder gang i Arla-brands
For abonnenter
Detailsalg sikrer Arla solidt halvår
For abonnenter
Ny Arla-direktør sætter tal på internationale vækstmål
For abonnenter