Novozymes-chef: Vi har ikke levet op til vores mål i seks år

"Vi har ikke investeret nok, og vi har ikke kunne høste frugten af det arbejde, vi har lavet. Derfor har vi nu lavet en strategi, hvor vi skal væk fra den trend. Hvor vi skal i den rigtige retning - og det er vækst," lyder det fra Novozymes-direktøren.
Foto: NOVOZYMES
Foto: NOVOZYMES
AF MARKETWIRE

Novozymes' nye vækststrategi, "Unlocking growth - powered by biotech", der rækker frem til og med 2025, skal hive selskabet ud af en uheldig trend.

Det siger Ester Baiget, der er administrerende direktør i Novozymes, på selskabets virtuelle kapitalmarkedsdag tirsdag.

"Vi har ikke de seneste seks år levet op til vores mål. Et år er en prik, to år er en linje - men tre år er en trend," siger hun om de seneste års udvikling i Novozymes.

Siden 2015 har omsætningen hos enzymgiganten svinget omkring de 14 mia. kr. om året. Og det er den trend, der skal brydes med den nye strategi.

Som Ester Baiget siger:

"Den nye strategi er vores rejse til at låse Novozymes' vækstpotentiale op."

Og nøglen er investeringer:

"Vi har ikke investeret nok, og vi har ikke kunne høste frugten af det arbejde, vi har lavet. Derfor har vi nu lavet en strategi, hvor vi skal væk fra den trend. Hvor vi skal i den rigtige retning - og det er vækst," siger topchefen.

Den nye strategi afløser den hidtidige, der blev sat i værk i sommeren 2019. Og Ester Baiget påpeger, at der er sket en del siden da.

"Vi har nået mange milepæle, vi har optimeret forskning og udvikling, og har fået strømlinet vores pipeline. Vi har arbejdet med mange ting - men det stopper ikke her. Det er nødvendigt, at vi gør mere," siger direktøren.

Fra enzymer til biotek

En del af Novozymes' rejse bliver at rykke fra at blive set på som et enzymselskab til også at omfatte nye områder.

"Det er meget naturligt, at vi bliver opfattet som et enzymselskab, når man ser på, hvad vi laver. Men det er ikke sådan, vi ser os selv. Vi er så meget mere," siger Ester Baiget og fortsætter:

"Vi ser os som et biotek-selskab. Og det nuværende marked for biotek-løsninger er på over 100.000 mia. kr. Derfor skal vi låse vores vækstpotentiale op med biotek," siger hun.

Lige nu er det især fra området Evolve, hvor Novozymes skaber sin vækst.

"Det er vores kerneforretning med størstedelen af vores salg. Og her er en meget solid vækst, baseret på enzymer til vaskemidler og bioethanol. Men ser vi på området Expand, så ser vi lovende områder for BioHelth og Human Nutrition," siger Ester Baiget.

"Og her vil vi komme op på en årlig investering i lejet 300 mio. kr. eller mere i 2025," siger direktøren.

Investeringerne skal bruges på flere ansatte og nye kundecentre på nøglemarkeder for at komme tættere på kunderne.

"Og her er det især på områderne Food, Beverages, Health and Nutrition. Og vi vil vokse både organisk og via opkøb og fusioner (M&A)," siger Ester Baiget.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også