Topdanmark lancerer cyberforsikring til private

En nylanceret cyberforsikring i Topdanmark inkluderer en hacking-alarm, som advarer privatkunder mod misbrug.
Foto: PR / Topdanmark
Foto: PR / Topdanmark

Den stadigt voksende cybertrussel får nu Topdanmark til at præsentere en ny slags forsikring til privatkunder, der kan købes i slutningen af året.

"Det er den første cyberforsikring på det danske marked, der er skræddersyet til forbrugere, der efterspørger muligheden for at blive hjulpet, hvis det går galt online. Det sker desværre oftere og oftere, når vi f.eks. handler, ordner privatøkonomien eller har dialog med sundhedsvæsenet online. Den risiko vil vi gerne hjælpe vores kunder med at reducere og håndtere," siger Carsten Elmose, der er privatdirektør i Topdanmark, i en pressemeddelelse.

Forsikringsselskabet har ligesom flere andre selskaber allerede en cyberforsikring til virksomheder. Og det er blandt andet en stigning på 35 pct. de seneste tre år i skadesanmeldelser på denne, der har fået Topdanmark til at lancere sin nye forsikring.

"Det vil undre mig, hvis ikke vi ser samme udvikling blandt private kunder, som den vi har set blandt vores erhvervskunder," siger Carsten Elmose.

Hacker-alarm skal skabe tryghed

En undersøgelse fra Danmarks Statistik viser, at tre ud af 10 danskere mellem 35 og 74 år dropper at handle i onlinebutikker grundet bekymringer om datasikkerhed. Ifølge Det Kriminalpræventive Råd bliver et sted mellem 170.000 og 200.000 danskere årligt ramt af it-kriminalitet. Den høje koncentration i cyberkriminalitet har fået Center for Cybersikkerhed til at vurdere risikoen for at blive udsat for for eksempel misbrug af kortoplysninger, bedrageri ved onlinehandel og identitetstyveri som "meget høj".

For at komme de kriminelle i forekøbet inkluderer forsikringen en hacking-alarm, som advarer kunder om, at personfølsomme oplysninger eller kreditkortoplysninger kan være på vej til at blive misbrugt.

Privatkunden tilmelder enheder, for eksempel kreditkort eller e-mailadresser, som overvåges af et intelligent system, der så giver kunden besked, hvis der er risiko for misbrug. Det kan være hvis kunden har handlet på en hjemmeside, som har været hacket.

"Selv om de fleste først tænker på forsikringen og muligheden for at få hjælp, når skaden er sket, så er vi også optaget af forebygge situationer til gavn for både kunder, samfundet og os som selskab,” siger Carsten Elmose.

Topdanmark forventer, at seks ud af 10 kunder, der er forsikret med cyberforsikringen vil opleve at få advarsler via alarmen.

Amerikansk it-kæmpe advarer danske banker: Stor stigning i angreb fra it-kriminelle

Ny rapport: Dramatisk stigning i cyberangreb mod finanshuse

ECB opfordrer banker til at beskytte sig mod cyberkriminalitet

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også