Nets forenkler virksomheders prismodel for nethandel med dankort

Af hensyn til især mindre firmaer forenkler Nets efter nytår sin prismodel over for erhvervslivet for handel med dankort på nettet.
Nets er klar med en enklere prismodel for dankort på nettet. | Foto: Nets PR
Nets er klar med en enklere prismodel for dankort på nettet. | Foto: Nets PR
AF RITZAU

Når forretninger sælger varer på nettet, er der i dag forskel på, hvor favorabelt det er at bruge dankort som betalingsløsning.

Det vil selskabet Nets, der står bag dankortet, snart ændre på. Det oplyses i en pressemeddelelse.

Fra 1. januar 2022 indfører Nets en ny prismodel, der ifølge selskabet vil gøre handel med dankort på nettet til et mere konkurrencedygtigt alternativ for alle forretninger.

Modellen vil samtidig være særligt attraktiv for de forretninger, der har lavere gennemsnitskøb, lyder det fra Nets.

"Dankort er typisk det billigste alternativ for forretninger, der sælger varer på nettet, men den nuværende prismodel er ikke favorabel for forretninger, der overvejende formidler mindre køb."

"Det vil den nye prismodel, der er mere enkel, gøre op med," siger Jeppe Juul-Andersen, direktør i Nets med ansvar for dankort, i pressemeddelelsen.

Hvor forretninger i dag betaler 54 øre samt 0,19 procent af købesummen – dog med en grænse op til 2,5 kroner – hvor hver betaling med dankort, vil de efter årsskiftet alene betale en andel af købesummen på 0,32 procent.

Samtidig fjernes årsafgiften og omkostningerne for forretningerne i forbindelse med oprettelse.

Den nye prismodel imødekommer ifølge Nets et ønske fra mindre virksomheder og iværksættere om at fjerne de barrierer, som nogle oplever med at tage imod dankort på nettet.

Det drejer sig om opstartsomkostninger, de løbende faste omkostninger og den manglende fleksibilitet for sæsonforretninger.

"De faste omkostninger forbundet med at tage imod dankort kan være en barriere for visse nystartede og små virksomheder med en beskeden volumen, der enten er i en opstartsfase eller kun har åbent sæsonvis."

"For dem fylder omkostningerne til oprettelse og den løbende årsafgift uforholdsmæssigt meget per transaktion."

"Den barriere fjerner vi nu helt, hvilket vil lette opstarten for nye virksomheder og understøtte mindre virksomheders digitale omstilling i forhold til etablering af en online salgskanal," siger Jeppe Juul-Andersen.

Kundeliste skabte frygt for konkurrenceforvridning med MitID

Nets-direktør efter Apple Pay-aftale: Det fremtidssikrer Dankortet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også