Rekordmange butikker forventer prisstigninger

Stigende energipriser og varemangel er med til at få en del butikker til at forudsige prisstigninger. Restaurationssektoren peger lidt ned.
Forbrugerne kan forvente at blive ramt af prisstigninger. | Foto: Joachim Ladefoged/Ritzau Scanpix
Forbrugerne kan forvente at blive ramt af prisstigninger. | Foto: Joachim Ladefoged/Ritzau Scanpix
AF RITZAU OG TORBEN SALOMONSEN

De danske forbrugere kan have udsigt til at blive mødt med stigende priser den kommende tid. I hvert fald viser en opgørelse fra Danmarks Statistik, at rekordmange butikker forventer prisstigninger de næste tre måneder.

To ud af fem af butikkerne i opgørelsen har forventning om, at priserne vil stige hen over de næste tre måneder. I forvejen har hver femte virksomhed kunnet melde om stigende priser de seneste tre måneder.

I forhold til udsigterne for de næste tre måneder er det især inden for detailhandel eksklusive bilhandel, der forventes stigende priser. Her venter 49 pct., at priserne stiger. Det tal var for en måned siden 15 pct.  Det er det højeste niveau, der er målt, siden Danmarks Statistik begyndte at føre statistik med området i 2011.

En af årsagerne skal findes i blandt andet stigende energipriser. En anden årsag er problemer med at skaffe de nødvendige varer. Det forklarer Niklas Praefke, cheføkonom i Ledernes Hovedorganisation.

"Der er i den grad gået koks i de globale forsyningskæder, og virksomhederne kan ikke få de varer, der er brug for. Desværre ser det ud til, at vi skal leve med det en rum tid endnu," siger han.

Humøret falder i servicesektor

For cheføkonom Las Olsen fra Danske Bank er tallene også et udtryk for, at servicesektoren og dermed restaurationerne igen peger tommelfingeren lidt nedad.

"Alt i alt peger tallene mod fortsat gode udsigter for virksomhederne, også selv om coronasituationen igen går mod det værre, og man godt kan se lidt af et fald i optimismen blandt restauranter og hoteller," udtaler han i forbindelse med konjunkturbarometret.

"Vi ser igen restriktioner og nedlukninger brede sig, og det kommer fremdrattet givetvis til at trække ned for servicesektoren, som bliver ramt af mindre turisme og aflysninger af for eksempel julefrokoster og konferencer."

I opgørelsen fra Danmarks Statistik er der også brancheopdelte tal for, hvor mange virksomheder der oplever mangel på arbejdskraft. Her viser det sig, at der inden for bygge- og anlægsbranchen er 42 procent af virksomhederne, der mangler hænder. Det er et fald fra 47 procent i oktober.

Til gengæld er manglen steget i serviceerhvervene. Her sætter andelen rekord i november med 37 procent.

"Manglen på arbejdskraft er alvorlig og akut. Vi står i en situation, hvor virksomhederne simpelthen ikke kan få de ekstra medarbejdere, der er behov for, og det kan i sidste ende afspore opsvinget," siger Niklas Praefke.

Cheføkonomen mener, at der er brug for politiske løsninger, der kan afhjælpe problemerne med mangel på medarbejdere.

Dyre råvarer tvinger Royal Unibrew til at varsle prishop

Høje kaffepriser giver dybe panderynker: "Har aldrig oplevet noget lignende" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også