DSV's grønne løsninger skal tackle "relativt voldsom CO2-udledning"

DSV udledte 16 mio. ton CO2 i 2019 - hovedparten fra leverandørernes skibe, fly og lastbiler. Derfor skal et nyt klimainitiav fra logistikselskabet få langt flere af kunderne til at vælge bæredygtige transportløsninger.
DSV-topch Jens Bjørn Andersen arbejder for at få flere kunder til at vælge de grønne tilbud. | Foto: DSV
DSV-topch Jens Bjørn Andersen arbejder for at få flere kunder til at vælge de grønne tilbud. | Foto: DSV

Med et sæt grønne tilbud til kunderne har DSV taget nye midler i brug for at indfri sine klimamål mindre end ti år ude i fremtiden.

Før jul præsenterede logistikselskabet initiativet Green Logistics med fire tilbud til kunderne, der skal sænke forureningen fra transporten og i sidste ende nå DSV's egne reduktionsmål. Her skal klimaaftrykket fra leverandører ned med 30 pct. inden 2030 sammenlignet med 2019.

Modsat et rederi eller flyselskab ejer DSV hverken skibe eller fly. Selskabet er en såkaldt asset light virksomhed. Derfor er det i høj grad de underleverandører, der står for selskabets transport, som skal ændre praksis og gå væk fra sorte brændstoffer, før DSV kan nå sine grønne mål.

"I 2019 udledte vi 16 mio. ton CO2 i DSV, hvilket var en relativt voldsom CO2-udledning. Det føler vi en enorm forpligtelse til at gøre noget ved i samarbejde med andre stakeholders, primært vores kunder og leverandører," siger Jens Bjørn Andersen i et interview med ShippingWatch.

"Green Logistics er ikke hele svaret på, hvordan vi kommer til at nå vores målsætninger i 2030, men det kan være en del af det." 

Det er ifølge Jens Bjørn Andersen endnu for tidligt at evaluere på initiativet, der blev annonceret for lidt over en måned siden. Topchefen gør dog klart, at han ser et stort potentiale for at udbrede de grønne tilbud til kunderne.

"Det er i sit spæde stadie. Det er et nyt initiativ, som vi regner med får mere og mere fart på måned for måned."

Har adgang til grønt brændstof

Med initiativet tilbyder DSV bistand til kundernes CO2-rapportering, design og optimering af grønne forsyningskæder, og klimakompensation, hvor kunderne kan investere i grønne projekter. Som et fjerde og sidste punkt kommer grønne brændstoffer til alle transportformer.

Hvor det for øjeblikket diskuteres inden for skibsfarten, hvordan man skal dække fremtidens behov for grønne brændstoffer, så har DSV ifølge Jens Bjørn Andersen i dag rigeligt med grønne brændsler til rådighed til at kunne tilbyde det til de kunder, der ønsker det.

"Vi har tilgang til de sustainable fuels, vi skal bruge lige nu. Så det er ikke et problem for os, men det er et relevant spørgsmål. Og den nuværende teknologi er nok også en slags mellemfase i transitionen fra sorte til grønne fuels," siger topchefen.

Han medgiver i samme ombæring, at det indtil nu er et fåtal af DSV's kunder, der rent faktisk har valgt alternativerne.

"Jeg vil ikke kvantificere, hvor mange, det er. Men det er selvfølgelig i procentdel af den samlede volumen noget, der ligger på under 1 pct. af vores kunder rent volumenmæssigt," siger han.

"Kæmpe forandringsopgave"

DSV har da heller ikke sat et konkret mål for det grønne initiativ, og hvor mange kunder der f.eks. skal bruge de grønne løsninger i 2022 og 2023.

"Det er et produkt, vi lige har lanceret, og så bliver det spændende at se, hvad villigheden er. Nogle kunder har en betalingsvillighed, og så er det heller ikke nogen hemmelighed, at der er nogle, der ikke har. Der er nogle kunder, der mener, at transport er rigeligt dyrt i forvejen lige nu," siger Jens Bjørn og tilføjer:

"Der håber vi også, at det grønne bliver udviklet og bliver billigere, og der kommer noget regulering fra myndigheder og organisationer, der gør det lettere at vælge det rigtige. Der snakker vi måske om højere afgifter, så valget bliver lettere."

Som eksempler på grønne løsninger peger han på brug af såvel anden generation biobrændstof som en aftale med United Airlines, der garanterer brug af "sustainable aviation fuels", der modsvarer en given kundes transport.

"Når vi bestiller et fly, kan vi ikke garantere, at lige netop det fly bliver opereret med sustainable aviation fuel. Men vi kan dokumentere med certifikater og alt muligt, at en tilsvarende mængde fuel er blevet brugt på flyvninger i United Airlines rutenetværk. Det kan være indlandsflyvninger i USA, eller hvad der ellers er hensigtsmæssigt," siger Jens Bjørn.

Desuden er det "måske allerede i år", at de første lastbiler på testbasis kan køre på grøn brint i DSV ifølge topchefen.

Han mener, at der lige nu sker "en rivende udvikling hos alle vores underleverandører." Den grønne omstilling kræver samtidig en omtænkning af DSV's måde at arbejde på.

"Det er en transition og kæmpe forandringsopgave for os i ledelsen at sikre, at vores medarbejdere træffer valg, hvor det her også indgår som et element. Hvor det ikke nødvendigvis altid kun er pris, service, leveringssikkerhed og kvalitet, men også at CO2-aftrykket også kommer til at indgå i de kriterier, vi bruger for at vælge underleverandører."

DHL vil investere op mod 7 mia euro i klimamål frem til 2030

DSV lover op til 80 procent CO2-reduktion for shippingtransport

DSV lancerer grønnere fragtløsninger 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også