Plantebaseret markedsleder lover Arla og Danish Crown kamp til stregen

Arla og Danish Crown har for alvor meldt sig ind på det plantebaserede fødevaremarked i Danmark. Men frontløberen på det marked, den norskejede fødevareproducent Naturli', har ikke i sinde at forære andelsselskaberne markedsandele.
Foto: Brian Karmark/ERH
Foto: Brian Karmark/ERH

Det plantebaserede marked i Danmark har for alvor fået konkurrence, hvor de to største fødevaregiganter herhjemme - Arla og Danish Crown - har lanceret alternativer til deres animalske produktion.

Det er et frontalangreb mod fødevareproducenten Naturli’, der er ejet af norske Orkla og aktuelt har 55 pct. af markedsandelen på plantedrikke herhjemme, siger selskabets direktør Henrik Lund til Børsen.

"Vi kommer ikke til gratis at give markedsandele fra os. Vi er klar til at konkurrere på fuldt tryk,” siger Henrik Lund til mediet.

Plantedirektøren ser også Arla og Danish Crowns ryk som en cadeau, når de store aktører erkender, at plantebaserede produkter er fremtiden.

Samtidig bliver det interessant at se, om de mange flere plantebaserede produkter vil få mere hyldeplads ude hos detailkæderne, og om andelsselskaberne vil entrere markedet med at sænke priserne.

Danish Crown meldte for nyligt ud, at man vil satse langt mere på plantebaserede fødevarer, som AgriWatch tidligere har beskrevet. Adm. direktør Jais Valeur har en ambition, at produktkategorien skal udgøre 10-20 pct. af omsætningen om fem år.

Arlas plantedrikke Jörd har for nuværende en markedsandel på 7 pct., og ambitionen er at være den anden største aktør på det danske marked.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også