Danish Crown tager første eldrevne køletrailere i brug

Danish Crown begynder at køre med eldrevne køletrailere for at reducere CO2-udledningen på kødtransport, som lige nu er den næststørste belastning i koncernens forsyningskæde.

Når bacon og flæskestege fremover sendes ud fra Danish Crown, vil nogle af produkterne blive transporteret i køletrailere drevet på strøm frem for dieselolie.

Som en del af Danish Crowns samarbejde med DFDS tager kødkoncernen tre eldrevne køletrailere i brug i denne uge.

”Det er et første skridt på vejen mod at gøre transporten af vores produkter grønnere. Teknologien er stadig meget ny, og vi vil gerne være med til at afprøve og udvikle den,” siger Lars Feldskou, koncernindkøbsdirektør i Danish Crown.

Den 13,6 meter lange køletrailer har i stedet for en dieseltank et stort batteri, så køletraileren ikke i sig selv udleder CO2. Batteriet kan drive køletraileren i op til 3,5 timer og kan oplades på to timer.

Lastbilen, der trækker køletraileren, bruger lidt mere brændstof, end hvis køletraileren har sin egen dieselgenerator, men det samlede forbrug reduceres betydeligt.

Hvor meget brændstof, der mere præcist spares under danske forhold, og hvor meget CO2-udledningen dermed nedbringes, er der endnu ikke præcise data for.

”Vi tror på, at der er store perspektiver i de eldrevne køletrailere, og derfor investerer vi i projektet sammen med DFDS. Transport står faktisk for den næststørste belastning i vores forsyningskæde, så derfor kan el-køletrailere komme til at spille en vigtig rolle i fremtiden,” siger Lars Feldskou.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også