Danske forlag udgiver digitale titler i hele verden

Forlaget Saga har solgt krimiforfatteren Michael Katz Krefelds samtlige 14 bøger i digitalt format på ni sprog. Forfatterens kontrakt er et eksempel på, at forlagene vokser sig større og udgiver i hele verden.
Michael Katz Krefelds bøger bliver nu udgivet digitalt på et internationalt marked. | Foto: Tobias Nicolai/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Michael Katz Krefelds bøger bliver nu udgivet digitalt på et internationalt marked. | Foto: Tobias Nicolai/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Krimiforfatteren Michael Kretz Krefelds i alt 14 bøger er gennem det digitale forlag Saga Egmont solgt via 450 distributører verden over på ni forskellige sprog. Kontrakten om en digital internationalisering af hans bøger er et eksempel på den nye type af aftaler, der er på vej frem i branchen. Det skriver Politiken.

Saga er en del af Egmont-ejede Lindhardt og Ringhof, og Michael Kretz Krefelds kontrakt er ifølge Politiken et eksempel på, hvordan de store danske forlag i disse år konkurrerer om at vokse sig endnu større, blive internationale og udgive i hele verden.

”Hvis vi ikke gør det, så er der andre, der gør det. Vi kommer til at opleve, at andre forlag, der er internationale, udgiver i Danmark og høvler af vores marked her. Angreb er det bedste forsvar. Det er the name of the game for at være forlægger i det her årti og fremover,” siger forlagschef for Saga Lasse Korsemann Horne til Politiken.

Norden ses som samlet marked

Lignende træk ses også fra bl.a. Gyldendal, der i 2021 overtog det svenske lydbogsforlag Wapi, der skal være Gyldendals spydspids i forlagets internationaliseringsplan, som adm. direktør Morten Hesseldahl fortalte i sidste uge, mens Politikens Forlag har etableret sig i Sverige med underforlaget Polaris for få år siden.

I det hele taget ser forlagene i tiltagende grad Norden som én samlet spilleplade i jagten på at tiltrække forfattere og løbende udbygge forretningen. Det er også set ved, at den svenske mediekæmpe Bonnier har etableret sig i Danmark med flere forlag samt lydbogstjenesten Bookbeat, mens Storytel-koncernen har opkøbt People’s og Mofibo for at udbygge deres forretninger i flere markeder.

Vækststrategi: Egmont klar til at investere 50 milliarder i indhold

Egmont etablerer digitalt børnebogsforlag - med Pippi på programmet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også