Trods truende Ukraine-konflikt: SAS går imod strømmen og flyver fortsat til Kiev

Mens KLM og andre flyselskaber har indstillet alle flyvninger over ukrainsk luftrum, fortsætter SAS med flyvninger til og fra den ukrainske hovedstad Kiev for nu, fortæller det skandinaviske selskab. Den melding vækker undren hos luftfartsanalytiker.
SAS vil endnu ikke indstille flyvning over ukrainsk luftrum. | Foto: J.w. Alker/AP/Ritzau Scanpix
SAS vil endnu ikke indstille flyvning over ukrainsk luftrum. | Foto: J.w. Alker/AP/Ritzau Scanpix

En væbnet konflikt mellem Rusland og Ukraine ulmer, efter Rusland har opstillet mere end 100.000 soldater langs grænsen til nabolandet.

Den tilspidsede situation har fået flere lande, herunder Danmark, til at bede sine borgere om at forlade Ukraine hurtigst muligt, og i weekenden meldte KLM som det første flyselskab, at selskabet indstiller alle flyvninger over Ukraine grundet den forøgede risiko. Også tyske Lufthansa overvejer nu situationen, og flere luftfartsanalytikere vurderer, at flere internationale flyselskaber snart følger trop.

Men det er forskelligt, hvordan flyselskaberne vælger at tackle situationen, for mens nogle flyselskaber indstiller alle flyvninger over det konfliktramte land, fortsætter det skandinaviske flyselskab SAS med at flyve til og fra Ukraine for nu, fortæller selskabet til MobilityWatch.

SAS vil ikke aflyse for tidligt

SAS har kun én flyrute, som flyver gennem ukrainsk luftrum, og det er en rute fra Oslo til Kiev, som flyver hver uge, fortæller pressechef Alexandra Lindgren Kaoukji i et skriftligt svar.

Umiddelbart har selskabet ikke planer om at indstille flyvningen på ruten efter KLM’s udmelding.

”Vi følger situationen nøje. Hvis det er muligt at flyve, vil vi gerne give dem, der vil ud derfra, mulighed for det. Derfor ønsker vi ikke at aflyse for tidligt,” lyder det fra Alexandra Lindgren Kaoukji.

Ukraine har ingen planer om at lukke luftrummet over landet, lød det søndag fra landets ministerium for infrastruktur, men SAS’ pressechef pointerer dog, at hvis der bliver tvivl om sikkerheden, vil selskabet ændre sin beslutning.

At SAS i første omgang vil fortsætte med at flyve til Ukraine, undrer luftfartsanalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen.

”For mig at se ender de her ting normalt i en eller anden sneboldeffekt. For hvis der først er et flyselskab, som har sagt, at de mener, at det ikke er sikkert at flyve ind over længere, så er det svært for andre at forsvare at fortsætte med at gøre det,” siger Jacob Pedersen.

”Jeg tror, at der er tale om nogle beslutninger hos SAS, som på ret kort tid kan blive omgjort. Mit bedste bud er, at rigtig mange flyselskaber vil følge efter KLM inden for de næste par døgn,” tilføjer han.

Han forklarer, at der kan blive tale om en form for omdømmepres på SAS, for det vil ikke se godt ud, hvis et selskab fortsætter flyvningerne, og der så sker noget uheldigt.

En anden ting er ifølge luftfartsanalytikeren, at passagererne ikke lige frem hopper og danser for at komme til Ukraine i øjeblikket, og derfor er der ikke de store økonomiske konsekvenser for selskaberne ved at stoppe flyvningerne til og fra landet.

Jettime og Norwegian indstiller flyvninger

Hos danske Jettime og norske Norwegian vurderer man situationen i Ukraine anderledes end hos SAS.

Fra mandag 14. februar har Jettime indstillet flyvninger i ukrainsk luftrum, fortæller direktør for forretningsudvikling, Birthe Madsen.

I forvejen søger man at undgå luftrummet i nærheden af Hviderusland, og derfor er det ikke en beslutning, der vil påvirke mange ruter hos Jettime, fortæller Birthe Madsen. Selskabet har kun haft en enkelt flyvning til Egypten, som er gået igennem en mindre del af det ukrainske luftrum i det vestlige område, der ligger længst væk fra Rusland.

”Men vores security manager har vurderet, at det er der ikke nogen grund til at fortsætte med,” siger Birthe Madsen.

Norwegian har ikke haft flyvninger over det østlige Ukraine, siden et fly fra Malaysia Airlines styrtede ned i området i 2014 efter at være blevet ramt af et russisk missil, oplyser kommunikationschef Andreas Hjørnholm.

Norwegian flyver kun af og til over det vestlige Ukraine i forbindelse med charterflyvninger til f.eks. Tyrkiet, oplyser kommunikationschefen, men på baggrund af den aktuelle situation har selskabet besluttet sig for helt at undgå flyvninger over Ukraine.

”Det har vi besluttet på baggrund af en helhedsmæssig sikkerhedsvurdering. Sikkerheden har altid højeste prioritet,” lyder det fra Andreas Hjørnholm i en skriftlig kommentar.

Ifølge Jacob Pedersen er det også underordnet, hvilken del af Ukraine man flyver ind over, hvis det kommer til væbnet konflikt. Der vil stadig være tale om et land i krig, og det vil derfor kunne udgøre en sikkerhedsrisiko for passagererne og personalet.

Derudover kan der være forsikringsmæssige perspektiver i det, da det ikke er sikkert, at forsikringsselskaber vil forsikre passagerer, der flyver ind over det luftrum længere, ligesom flere flyselskaber kan have interesse i at få deres personale ud af Ukraine nu, fortæller han.

”Så det kan egentlig have rod i flere ting, at man indstiller flyvningerne, men i første omgang er det selvfølgelig passagerernes sikkerhed, selskaberne bekymrer sig om,” siger han.

Kaos i lufthavn er slut – nu ryddes der ud i kufferter

ECB forbereder europæiske banker på russiske cyberangreb

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også