Novo mere end fordobler mål for fedmelægemidler i 2025

Medicinalgiganten Novo Nordisk opjusterer salgsforventningen til sine vægttabsprodukter til over 25 mia. kr. om tre år. Aktuelt svarer det årlige salg til 9,8 mia. kr.
Foto: Novo Nordisk / PR
Foto: Novo Nordisk / PR
Af Marketwire

Novo Nordisk mere end fordobler sin målsætning for salget af vægttabsprodukter til over 25 mia. kr. i 2025.

Det siger koncerndirektør med ansvar for Novos strategi, Camilla Sylvest, torsdag på selskabets kapitalmarkedsdag.

Opjusteringen har været ventet, da Novo næsten allerede har nået sin gamle målsætning, der blev udstukket i november 2019.

Den tidlige ambition var en fordobling af forretningsområdets salg i 2019 på 5,7 mia. kr., altså en omsætning på over 11,4 mia. kr.

Til sammenligning solgte Novos vægttabsmidler, Wegovy og forgængeren Saxenda, alene i fjerde kvartal af 2021 for 2459 mio. kr., eller for 9,8 mia. kr. på årsbasis. Væksten i fedmemedicinsalget i fjerde kvartal var på imponerende 78 pct.

Novos topchef i USA, Doug Langa, betegner da også Novos nyeste vægttabsmiddel, Wegovy, som en stor succes.

”Lidt forsimplet kan vi anse det her for at være en af vores, hvis ikke den bedste lancering nogensinde,” siger Doug Langa.

Han peger på, at det tog forgængeren Saxenda omkring fem år at nå 10.000 recepter. Det tog Wegovy fem uger.

I de seneste måneder har Novo dog været udfordret i forhold til at møde efterspørgslen efter Wegovy i USA på grund af problemer hos en underleverandør. Kun patienter, der oprindeligt havde en recept, da problemerne opstod, har kunnet få deres medicin.

Problemerne ventes dog fortsat løst, så Novo igen kan møde den fulde efterspørgsel også fra nye patienter i USA i andet halvår.

”Vores underleverandør holder tidsplanen og vil genstarte produktionen i løbet af andet kvartal,” fortæller koncerndirektør med ansvar for produktionen, Henrik Wulff.

Novos nye mål for 2025 ser umiddelbart ud til at være inden for rækkevidde. De seneste analytikerestimater indsamlet af Novo forud for årsregnskabet viser, at konsensus er et salg af fedmeprodukter på over 25 mia. kr. allerede i 2024 og over 31 mia. kr. i 2025.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også