Salling-topchef ærgrer sig over prisstigninger

I et forsøg på at imødekomme øgede omkostninger til bl.a. energi sætter leverandører og dagligvarehandel priserne op, men de dækker kun en del af billedet, siger Per Bank, der er øverste chef for Netto, Føtex og Bilka i Salling Group.
Salling Group-topchef Per Bank | Foto: Salling Group/PR
Salling Group-topchef Per Bank | Foto: Salling Group/PR

Alene i marts er energiomkostningerne i Netto, føtex og Bilka steget med 70 mio. kr., og ifølge topchef Per Bank fra moderselskabet Salling Group dækker den brede palette af prisstigninger på fødevarer ikke en gang gang en tredjedel af de øgede omkostninger.

Det skriver han i et opslag på Linkedin.

”Historisk set har vi altid konkurreret på pris, og derfor ærgrer det gode købmænd som os, når vi som alle andre er nødt til at hæve priserne. Det ærgrer helt sikkert også mine kollegaer i de øvrige detailkæder, som også er tvunget til at sætte priserne op,” skriver Per Bank.

Flankeret af et billede af en ny kampagne for Nettos private label-varer skriver han også, at på trods af at ingen ønsker stigningerne, tager kunderne tilsyneladende godt imod den nye virkelighed.

”Men vi ser også, hvor godt kunderne forstår situationen, og hvor utroligt hurtigt de omstiller sig til de nye forhold og køber anderledes ind. De bruger lidt længere tid i butikkerne, de går efter varerne på tilbud, og de udforsker vores private label-serier, så de stadig får mest muligt for pengene,” skriver Per Bank.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også