Tour-feber sender Visma-brandet mod nye tinder

Som navnesponsor for cykelholdet Jumbo-Visma med Tour-vinder Jonas Vingegaard nyder it-selskabet i disse dage godt af sin investering. Det giver øget kendskab til Visma herhjemme og større samhørighed på tværs af koncernen, lyder det fra direktør.
Med 45 minutters autografskrivning og selfie-shots blandt Visma-medarbejderne lagde Jonas Vingegaard nye alen til sin status som Danmarks formentlig mest fotograferede mand i disse dage. | Foto: Bram Berkien/Team Jumbo-Visma/PR
Med 45 minutters autografskrivning og selfie-shots blandt Visma-medarbejderne lagde Jonas Vingegaard nye alen til sin status som Danmarks formentlig mest fotograferede mand i disse dage. | Foto: Bram Berkien/Team Jumbo-Visma/PR

Klokken er lidt over 15 en onsdag eftermiddag i slutningen af juli. Det er med andre ord midt i højsæsonen for sommerferie, alligevel er godt 340 medarbejdere troppet op i hovedsædet hos Visma i Carlsberg Byen.

Anledningen er dog heller ikke helt almindelig. Tour de France-vinder Jonas Vingegaard lægger nemlig vejen forbi navnesponsorens domicil.

Hovedpersonen har presset besøget ind mellem fejringen blandt titusindvis af danskere på Rådhuspladsen og endnu en omgang festivitas i Tivoli sammen med andre danske Tour-ryttere senere på eftermiddagen.

Foto: Bram Berkien/Team Jumbo-Visma/PR
Foto: Bram Berkien/Team Jumbo-Visma/PR

Med en højde på 175 cm og en kampvægt omkring 60 kg rager Jonas Vingegaards fysik ikke op blandt forsamlingen af Visma-medarbejdere. Det gør hans præstation, der skriver sig ind på en prominent placering i dansk sportshistorie som den anden danske Tour-vinder efter Bjarne Riis, til gengæld.

Sidstnævntes sejr vil dog altid stå med en asterisk, efter han efterfølgende indrømmede brug af doping i forbindelse med sejren i 1996. Anderledes renfærdig fremstår Jonas Vingegaard, og hans sejr over den forsvarende mester Tadej Pogacar har bjergtaget ikke blot cykelverdenen, men store dele af befolkningen.

Den bølge af entusiasme skaber også positive skvulp hos Visma. Først og fremmest har det skabt stolthed blandt medarbejderne, fortæller Kasper Lyhr, der er adm. direktør for den nyetablerede division Visma Public Nordic, som samler koncernens forretninger målrettet det offentlige på tværs af Norden og Letland.

”Frem for alt er vi virkelig stolte over, at Visma-navnet bliver forbundet med den præstation, som der er blevet lavet i år. At vinde tre ud af fire trøjer og levere en så fantastisk teamindsats er jo noget, som vi gerne vil forbindes med. Det er også grundlæggende sådan, vi gerne vil arbejde,” siger Kasper Lyhr til ITWatch.

Den gule løber

I Carlsberg Byen har Visma rullet en gul løber ud for Jonas Vingegaard på det glatpolerede cementgulv i atriumgården midt i det nybyggede domicil. Hans ankomst bliver varslet af en halv snes politimotorcykler, der kommer kørende med de blå blink på fuld skrue.

Hovedpersonen selv har skiftet den åbne Audi ud med en sort minibus, men begejstringen blandt Visma-medarbejderne er ikke mindre end hos danskerne, der tidligere på dagen tiljublede cykelrytteren i Københavns gader.

Inden for byder adm. direktør for Visma Dinero, Martin Thorborg, den nykårede Tour de France-vinder velkommen og sammenligner Vingegaard og de professionelle cykelrytteres tilgang med it-verdenens egen hang til nørderi.

”Jeg er ikke dedikeret sportsinteresseret, men jeg elsker nørder, og det er jo en nørdpræstation. Det er specialisering, dedikation, professionalisme og timing. Det er bare en enorm laserfokuseret indsats for at nå et mål omgivet af et team, som man skal spille sammen med. Det er den måde, som vi kan relatere til tingene,” siger Martin Thorborg til ITWatch.

Han peger på, at it-selskabet de seneste fire måneder har haft stort fokus internt på Tour de France med events for medarbejdere. Derudover har Visma-selskaber fra andre dele af landet været på besøg med kunder som optakt til løbet, og i forbindelse med starten i København var hele Jumbo-Visma-holdet også forbi hovedsædet.

For tidligt at måle eksponeringen

Hvad Tour de France-sejren betyder for Visma i form af eksponering, er endnu for tidligt at sige noget præcist om.

Kasper Lyhr peger dog på, at den allerede har haft betydning i forhold til at skabe en fælles bevidsthed i koncernen.

”Visma er i virkeligheden en række forskellige selskaber, som er kommet ind i koncernen via opkøb, og det er klart, at det her er med til at skabe en fælles ånd og fælles kultur på tværs af selskaberne. Den samhørighed er vigtig for os,” siger Kasper Lyhr.

Udover at skabe en tilknytning til brandet internt er holdets præstation i verdens største cykelløb også med til at øge opmærksomheden omkring Visma-brandet i omverdenen.

”Både i Danmark og i Holland er der en brandmæssig værdi. Jeg tror, at rundt om de fleste spiseborde i Danmark er Visma-navnet blevet nævnt stort set hele sommeren. Jeg kan ikke estimere, hvad det betyder på top- og bundlinjen på nuværende tidspunkt, men jeg tør godt sige, at det i hvert fald har en effekt på vores brand-genkendelighed.”

Foto: Bram Berkien/Team Jumbo-Visma/PR
Foto: Bram Berkien/Team Jumbo-Visma/PR

Denne dag er antallet af tætsiddende cykeltrøjer formentlig højere end en gennemsnitlig onsdag hos Visma. Det understreger, at medarbejderne i vid udstrækning har engageret sig i cykelholdet og Jonas Vingegaards præstationer i Tour de France.

Når man arbejder med at skabe softwareløsninger i det daglige, er det svært direkte at overføre lektioner fra cykelverdenen. Men det handler i høj grad om at bruge storytelling og præstationen til at inspirere til adfærd i organisationen, forklarer Kasper Lyhr.

”Holdindsatsen og da Jonas Vingegaard ventede på nedkørslen (på løbets nummer to, Tadej Pogacar, red.) er nogle fantastiske værdier. Han har ikke bare vundet, men gjort det på virkelig sympatisk og stærk teamorienteret måde. Som leder i Visma er det jo noget af det, som jeg og alle andre gerne ser afspejle sig nedad i vores organisation.”

Skepsis overvundet

Da Visma i 2019 blev navnesponsor for cykelholdet sammen med den hollandske supermarkedskæde Jumbo, var argumentet fra den daværende topchef Øystein Moen, at it-selskabet var nået til et punkt i sin udvikling, hvor det var ved at gå fra at være en nordisk virksomhed til et paneuropæisk selskab. Sponsoratet skulle dermed være med til at øge Vismas aftryk i Europa.

Havde topledelsen i Visma spurgt Martin Thorborg til råds inden, havde han formentlig gjort sit for at skyde ideen ned.

”Jeg må være ærlig og sige, at jeg altid har syntes, at sportssponsorater er en meget risikabel måde at bruge sine penge på. Jeg er digital marketingmand, jeg elsker at købe klik på Google og Facebook, hvor jeg kan se eksponeringer, klik, effekt.”

Når man sponsorerer et cykelhold, står man ifølge Martin Thorborg lige pludselig med en organisme, som man slet ikke kan styre.

Det er ikke muligt at trække i håndbremsen, som hvis en marketingkampagne på Facebook begynder at køre af sporet. Og det ville ikke være første gang i historien, hvis et cykelhold er imploderet på grund af styrt, doping eller andre ulykker, fremhæver Martin Thorborg.

”Der må jeg indrømme, at jeg som digital marketingmand slet ikke forstår, hvordan man har ro i maven til at bruge så mange millioner på noget, som i realiteten kommer så meget an på de mennesker, som er involveret, og som man overhovedet ikke kan stoppe igen, hvis det kører af sporet. Men jeg må bare erkende, at min skepsis i dette tilfælde er lagt i graven med 40 tommer søm. Jeg er fuldstændig overbevist om, at det har været en vanvittig god investering for Visma-koncernen.”

Foto: Bram Berkien/Team Jumbo-Visma/PR
Foto: Bram Berkien/Team Jumbo-Visma/PR

Bredere kendskab

At Jonas Vingegaards sejr iført Visma-logoet vil styrke it-selskabets brand som arbejdsgiver, tør Kasper Lyhr godt lægge hovedet på blokken og fastslå. Det vil forhåbentlig få en positiv effekt, når det kommer til rekruttering af medarbejdere i fremtiden.

”I det marked som vi er i, er det selvfølgelig en vigtig effekt af sponsoratet,” siger Kasper Lyhr.

Han håber samtidig, at den bredere befolkning får øjnene op for, at Visma er en af Europas største it-virksomheder med 16.000 ansatte.

I begyndelsen af året kørte koncernen for første gang en kampagne i Danmark for hele brandet frem for enkelte selskaber som Visma e-conomic eller Visma Dinero. Den bredere branding vil fortsætte, og det er Tour-sponsoratet en del af det.

”Det er en strategi i vores branding. Tour de France er et internationalt løb, så det påvirker selvfølgelig i hele Europa, men specielt i Danmark er det jo voldsomt positivt. Vi er meget stolte over, hvad Jonas og holdet har præsteret,” siger Kasper Lyhr.

Visma udnævner ny chef for nyindkøbt selskab

Thorborg: Vi bør drikke champagne efter stor skattebetaling

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Jakob Dahlgaard Fink er blevet ansat som TV 2's nye finansdirektør. | Foto: NKT.

TV 2 finder ny finansdirektør

For abonnenter

Læs også