
Konkurrencen om onlinereklamer i Danmark er påvirket af techgiganterne Google og Facebook. Det fremgår af analysen ”Online reklame i Danmark”, som konsulenthuset KPMG har udarbejdet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
"Som konkurrencemyndighed vil vi derfor fastholde vores fokus på området. God adgang til annoncering har stor betydning for de danske virksomheder, der sælger via nettet, og for forbrugerne, hvis data ofte bruges kommercielt til for eksempel at målrette reklamer," siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Jakob Hald ifølge en pressemeddelelse om analysen.
Brancheorganisationerne Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation har bidraget til KPMG’s analyse med blandt andet markedsdata.
Konkurrence- og forbrugerstyrelsen peger på, at Google har opnået en unik position i hele forsyningskæden til online reklame. Google har således verdens mest anvendte søgemaskine og er også førende på infrastrukturen til online reklamer. Desuden er Googles adgang til brugernes data med til at øge værdien af Googles egne platforme og den tilhørende annonceplads.
"Udfordringen for konkurrencen er blandt andet, at behovet for adgang til de mange data kan gøre det svært for nye aktører at komme ind," siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald, ifølge pressemeddelelsen.
Læs mere her:
Konkurrencestyrelsen: Google og Facebooks vækst kan svække nyhedsmedierne