Watch Medier

Konkurrencestyrelsen: Google og Facebook sidder tungt på dansk onlinereklame

Google og Facebooks dominerende roller kan skabe udfordringer for konkurrencen på det hastigt voksende danske marked for onlinereklamer. Det er konklusionen på en ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Google har en unik position i hele forsyningskæden til onlinereklame, lyder det fra Konkurrencestyrelsen. | Foto: Thomas Peter/Reuters/Ritzau Scanpix

Konkurrencen om onlinereklamer i Danmark er påvirket af techgiganterne Google og Facebook. Det fremgår af analysen ”Online reklame i Danmark”, som konsulenthuset KPMG har udarbejdet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

"Som konkurrencemyndighed vil vi derfor fastholde vores fokus på området. God adgang til annoncering har stor betydning for de danske virksomheder, der sælger via nettet, og for forbrugerne, hvis data ofte bruges kommercielt til for eksempel at målrette reklamer," siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Jakob Hald ifølge en pressemeddelelse om analysen.

Brancheorganisationerne Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation har bidraget til KPMG’s analyse med blandt andet markedsdata. 

Konkurrence- og forbrugerstyrelsen peger på, at Google har opnået en unik position i hele forsyningskæden til online reklame. Google har således verdens mest anvendte søgemaskine og er også førende på infrastrukturen til online reklamer. Desuden er Googles adgang til brugernes data med til at øge værdien af Googles egne platforme og den tilhørende annonceplads.

"Udfordringen for konkurrencen er blandt andet, at behovet for adgang til de mange data kan gøre det svært for nye aktører at komme ind," siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald, ifølge pressemeddelelsen.

Læs mere her:

Konkurrencestyrelsen: Google og Facebooks vækst kan svække nyhedsmedierne 

 

Mere fra Watch Medier

Bryggeriforeningen: Nu koster krisen fyringer

De danske bryggerier befinder sig i en krise, der overgår situationen under pandemien. Alligevel er der mindre politisk opmærksomhed på denne krise. Og det er en fejl, mener Bryggeriforeningens direktør, Nick Hækkerup, hvis medlemmer begynder at afskedige medarbejdere.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt fra alle vores medier

Jobs fra alle vores medier

Se flere jobs

Se flere jobs