ISS-topchef er tilfreds trods underskud på 5,2 millarder

Corona, cyberangreb, kontrakttab og store omkostninger til restrukturering af selskabet har præget et svært år i ISS, der ender med underskud på 5,2 mia. kr., men topchef Jacob Aarup-Andersen er i sidste ende tilfreds med tallene.
Adm. direktør Jacob Aarup-Andersen fejrer ikke året 2020, men er tilfreds. | Foto: Gregers Tycho
Adm. direktør Jacob Aarup-Andersen fejrer ikke året 2020, men er tilfreds. | Foto: Gregers Tycho
AF RITZAU FINANS

2020 har ikke været et nemt år for servicekæmpen ISS, der foruden coronapandemien og de dertilhørende nedlukninger af samfundet har måtte kæmpe med cyberangreb og store omkostninger til restrukturering af selskabet og tabsgivende kontrakter.

Alligevel kalder den adm. direktør, Jacob Aarup-Andersen, resultatet for tilfredsstillende, selv om årets milliardunderskud på 5,2 mia. kr. trækker ned i den samlede bedømmelse.

"Der er ingen, der fejrer sådan et år, men jeg er glad for, at vi leverer på den prognose, vi gav sidste år, til trods for al den volatilitet vi har oplevet. Vi opererer over hele verden og har dermed også skulle arbejde med et smittebillede, der hele tiden rykker sig."

ISS havde på forhånd ventet en negativ organisk vækst på mellem 6-8 pct. samt en "marginalt positiv" driftsmargin eksklusive omstruktureringer og engangsudgifter.

I 2020 endte den organiske vækst da også inde for skiven af selskabets egne forventninger på minus 6,5 pct. og en driftsmargin på 0,5 pct.

"Jeg synes, det er tilfredsstillende, men der er ikke noget eufori over at lande et milliardunderskud. Det tror jeg, alle kan være enige i. Men vi er tilfredse med, at vi leverer på den guidance, vi lagde frem i august og bekræftede i efteråret," siger Jacob Aarup-Andersen, der dog understreger, at det på ingen måde var de tal, som selskabet havde ventet i starten af 2020.

Stor usikkerhed i 2021

ISS fastholder sine forventninger til 2021, der lyder på en driftsmargin på 2 pct. og en "positiv" organisk vækst, som blev fremsat i december.

Indregnet i det er, at coronanedlukningerne fortsætter ind i andet kvartal, fortæller Jacob Aarup-Andersen.

"Jeg synes, vi giver en så fast guidance, som vi kan på nuværende tidspunkt. Når man ser ind i 2021, er det et år med større usikkerheder end normalt. Siden vi gav guidance i december, har vi blot set mere usikkerhed om vaccineudrulning og yderligere nedlukninger i en række af de lande, vi arbejder i," siger ISS-topchefen.

"Vores guidance antager, at nedlukningerne fortsætter ind i andet kvartal, men antager også at vi i løbet af andet kvartal begynder at se bedring. Men vi venter ikke at se en stor tilbagevenden til arbejdspladserne før tredje kvartal," lyder det videre.

Forsvars-exit bedst for alle - påvirker ikke andre kontrakter

10. februar meddelte både ISS og forsvarsminister Trine Bramsen, at der nu vil blive indledt forhandlinger om at afslutte den servicekontrakt til en værdi af 3 mia. kr., som serviceselskabet har med det danske forsvar.

Det er en kontrakt, der har været genstand for stor utilfredshed hos forsvarets ansatte, og som har kostet ISS store nedskrivninger.

"Vi var glade for at se, at vi kunne opnå enighed om, at det bedste for alle parter var, at vi gik i forhandlinger om et potentielt exit. Den proces er så startet, og af respekt for det vil jeg ikke gå mere i detaljer. Begge parter er enige om, at det ikke fungerer, så derfor er jeg sikker på, at vi nok skal finde en løsning," siger Jacob Aarup-Andersen til Ritzau Finans.

Han er ikke bekymret for, at problemerne med forsvarskontrakten vil påvirke andre kontrakter negativt - eksempelvis ISS' kæmpekontrakt med Deutsche Telekom.

"Det danske forsvar er en meget unik situation. Det er en type behov, som man ikke ser på andre arbejdspladser. Jeg tror, alle har forståelse for, at det er en speciel situation, og vi hører ikke Forsvaret blive nævnt i andre situationer med kunder. Der er forståelse for, at det er en meget speciel leverance," siger ISS-chefen.

Deutsche Telekom bliver tabsgivende i 2021

I forhold til Deutsche Telekom-kontrakten, der er ISS' største, har serviceselskabet gennem det sidste år løbende meldt om opstartsvanskeligheder, som har kostet nogle markante nedskrivninger.

"Der er vi et godt stykke efter planen, og det har vi været helt åbne omkring. I efteråret har vi pudset den plan meget kraftigt af i forhold til at sætte en masse resurser på og en masse gode folk på tværs af organisationen og har lagt en ny plan med Deutsche Telekom, for at få det i mål," siger Jacob Aarup-Andersen og fortsætter:

"Det er en stor og kompleks kontrakt, og vi er ikke i tvivl om, at den bliver god. Men vi har ikke lagt skjul på, at den i 2021 bliver tabsgivende. Det er også noget af det, der vejer ned på indtjeningen i 2021," lyder det videre.

Læs mere her:

Nedlukning og kæmpehensættelse giver megaunderskud hos ISS

ISS udskyder udbytte de næste to år 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også