Watch Mediers position inden for dansk erhvervsjournalistik blev udvidet yderligere i 2021 med investeringer i flere nye nichemedier i 2021. Samtidig opnåede mediehuset dog fremgang i bruttofortjeneste og driftsresultat.
Det skriver Watch Medier i en pressemeddelelse, hvor mediehuset offentliggør tre nøgletal for regnskabet i 2021.
Watch Medier udvidede i efteråret med to søstermedier i Norge, EiendomsWatch og AdvokatWatch, og et nyt medie så også dagens lys i Tyskland med opkøbet af Versicherungsmonitor. I forvejen har Watch Medier etableret to finansmedier i Norge og Tyskland.
De internationale investeringer præger den samlede bundlinje for 2021, der viser et overskud før skat på 1,2 mio. kr., hvilket er et fald fra 2,2 mio. kr. i 2020.
Det hidtil bedste driftsresultat
I 2021 steg Watch Mediers bruttofortjeneste med 10 mio. kr. til 67,7 mio. kr., mens mediehuset samtidig kan præsentere et driftsresultat i den danske del af forretningen på 18,2 mio. kr. (ebit). I 2020 lød tallet på 16,4 mio. kr.
Chefredaktør Anders Heering forventer, at Watch Medier i 2022 vil fortsætte vækstplanen både i Danmark og internationalt, og at det også kommer til at præge regnskabet for 2022.
"Vi er stolte af at have skabt en forretning, der indtil videre kan finansiere vores ambitiøse danske og internationale vækstplaner over driften. Det koster penge at opbygge abonnementsforretninger – ikke mindst i udlandet. Men vi følger vores planer og er meget tilfredse med udviklingen," udtaler han i pressemeddelelsen.
Watch Medier udgiver i dag 15 danske nichemedier og har netop annonceret lancereringen af nr. 16, som bliver DetailWatch.
Watch Medier er 100 pct. ejet af JP/Politikens Hus og beskæftiger cirka 170 medarbejdere på hovedkontoret i København samt kontorer i Aarhus, Bruxelles, New York, Frankfurt, Köln og Oslo.
Watch Medier lancerer erhvervsmedie om detailhandel
JP/Politiken-chef: "Det har været et ret skønt år for alle vores forretninger"
Watch Medier køber tysk erhvervsmedie om forsikringsbranchen
AdvokatWatch går i luften i Norge
Watch Medier går i luften med nyt ejendomsmedie i Norge