SAS-chef efter rekordunderskud: Først om flere år er luftfarten tilbage på niveau

Underskuddet i SAS nåede op på 6,8 milliarder danske kroner i det regnskabsår, der sluttede med udgangen af oktober. Luftfartens betingelser er grundlæggende ændret, siger topchefen.
Ifølge topchef Rickard Gustafson har coronapandemien grundlæggende ændret betingelserne. | Foto: Joachim Ladefoged/JPA
Ifølge topchef Rickard Gustafson har coronapandemien grundlæggende ændret betingelserne. | Foto: Joachim Ladefoged/JPA
AF RITZAU

Effekterne af corona-pandemien givet SAS det største underskud nogensinde. I regnskabsåret fra november 2019 til oktober 2020 taber SAS 9,3 milliarder svenske kroner, viser regnskab.

Det svarer til 6,8 milliarder danske kroner.

I regnskabsåret før havde SAS et overskud svarende til 0,4 milliarder danske kroner.

Omsætningen er samtidig mere end halveret. Salget er opgjort til 14,8 milliarder danske kroner mod 33,4 milliarder danske kroner året før.

Ifølge topchef Rickard Gustafson har coronapandemien grundlæggende ændret betingelserne for luftfarten siden starten af 2020.

Det vil således vare flere år før SAS er fuldt oppe på niveauet, fra før coronakrisen sønderbankede flyselskaber verden over, gentager SAS-topchefen Rickard Gustafson.

"Vi tror 2020 og 2021 kommer at være svage år for os, men jeg venter, at vi i 2022 er tilbage på et niveau tæt på tiden før coronakrisen ramte," siger han efter regnskabet er offentliggjort.

Han venter dog, at der går yderligere et par år derefter, før SAS er helt oppe på 100 pct. i forhold til før krisen.

Fjerde kvartal - august til oktober - er ramt hårdere af coronaeffekter end SAS ventede ved indgangen til kvartalet.

"I september steg antallet af smittede over alt, og der kom yderligere rejserestriktioner. Det påvirkede os voldsomt i kvartalet," konstaterer han.

SAS rapporterede om 77 pct. færre passagerer i fjerde kvartal 2019/2020 sammenlignet med samme periode året før.

Topchefen glæder sig dog over, at SAS fortsat er fokuseret på omkostningseffektivitet, men fremhæver at det vigtigste er, at SAS i kvartalet har fået skaffet kapital.

"Det vigtigste, der er sket i fjerde kvartal, er, at vi har 10,2 mia. kr. i kassen. Det gør, at vi kommer gennem denne her krise," fremhæver han.

Der har fra enkelte analytikere været rejst kritik af, at SAS har øget kapacitet i julen.

"Vi har hævet produktionen i en uge i julen. Men det er kun en uge og baseret på efterspørgslen, som vi ser den," erkender Rickard Gustafson.

Han understreger dog, at der "kun" er tale om 15 afgange dagligt og kun en uge.

I øjeblikket har SAS omkring 250 daglige afgange, mens der før corona var omkring det firedobbelte, oplyser SAS informationsafdeling.

Læs mere her:

SAS-topchef bliver formand for international luftfartsorganisation

Københavns Lufthavn lukker 40 procent af terminalområdet

Norwegian får nej til krisehjælp fra den norske stat

Aktieudvidelsen i SAS udløser nye kursfald

SAS køber sig 18-24 måneder med penge fra redningsplan

SAS og Norwegian kan få brug for nye redningspakker 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også