
Redningen af Norwegian ventes først på plads i april, hvor flyselskabet vil blive trukket ud af kreditorly. Langtrukne forhandlinger med kreditorer formodes at stå bag udskydelsen, vurderer ekspert over for dagbladet Børsen.
Ledelsen i flyselskabet fremlagde onsdag en 14 sider lang oversigt over redningsplanens elementer for retten i Oslo, hvoraf det også fremgår, at der skal rejses 4-5 mia. norske kr., som er understøttet af lånetilsagn fra den norske stat.
Gennemføres redningsplanen, vil det betyde, at de, der har penge til gode fra Norwegian, kan være nødt til at indstille sig på en beskeden dækning af deres tilgodehavender og i visse tilfælde betaling i aktier eller obligationer.
Planen vurderes som realistisk af luftfartsekspert Hans Jørgen Elnæs fra Winair, som dog venter hårde forhandlinger med kreditorer forude.
"Selskabet er meget tydelig på, at Norge, Norden og Europa er kernemarkedet, og at en væsentlig del af flyflåden, i alt 40 fly, skal baseres i Norge. Det viser meget tydeligt, at selskabet ikke har nogen planer om at give noget som helst af sin 43 procents hjemmemarkedsandel fra sig til SAS, Wizz Air eller Flyr," vurderer Hans Jørgen Elnæs over for Børsen.
Som led i planen for det nye Norwegian vil selskabet opgive langdistanceflyvning og i stedet koncentrere sig om kortere ruter.
Læs mere her:
Norges regering giver sig - vil alligevel hjælpe Norwegian
Norwegian siger farvel til langdistanceruter
Norwegian-aktionærer siger ja til kriseplan - nu venter svære forhandlinger
Norwegian får konkursbeskyttelse i Norge
Norwegian vil sælge nye aktier og af med fly for at overleve