Klimahovedpinen

For et år siden lancerede regeringen en historisk ambitiøs klimalov, som på rekordtid skal reducere de danske udledninger med 70 pct. I en serie artikler tager Watch Medier et indgående kig på klimakampens muligheder og udfordringer for dansk erhvervsliv – og hvad der står på spil.

Uret tikker.

På under et årti skal Danmark reducere sine CO2-udledninger med 70 pct. sammenlignet med 1990. Et projekt, der kommer til at kræve omkalfatringer af det danske samfund – og ikke mindst af forholdene for virksomhederne.

Watch Medier dykker ned i klimakampens udfordringer og muligheder for erhvervsledere, virksomheder og det samfund, som de er en vigtig del af.

God læselyst.

Foto: Aleksander Klug / Georg Wendt / Regis Duvignau / Joachim Adrian / Joachim Ladefoged / Ritzau Scanpix | Collage: Peter Thomsen
Foto: Aleksander Klug / Georg Wendt / Regis Duvignau / Joachim Adrian / Joachim Ladefoged / Ritzau Scanpix | Collage: Peter Thomsen
 

Det løse regnskab

Danske virksomheder kæmper med at gennemskue centralt klimatal 

INDBLIK Usikkerhed om klimaregnskaber giver hovedpine i dansk erhvervsliv – kan forhale grøn omstilling

BAGGRUND Danske virksomheder har væsentligt andre udgangspunkter for klimamål end det år, regeringen har valgt

 

Den løbende regning

Vismand: Manglende klimaafklaring sender større regning til erhvervslivet 

Grundlæggende er det bedste, man kan gøre for at få erhvervslivet i en bæredygtig retning, at reducere usikkerheden om klimapolitikken, konstaterer vismand og professor ved Københavns Universitet, Lars Gårn Hansen.

"Lige nu er den stor, og jo længere tid, der går, desto dyrere bliver det for de danske virksomheder," konstaterer han.

LÆS OGSÅ Klimaaftryk kan få Carlsberg til at skrotte leverandører

 

Dansk Erhverv kritiserer regeringen for ikke at udregne udledninger på samme måde som virksomheder 

 

Mindre virksomheder risikerer at blive hægtet af klimakampen 

 

Watch Undersøger

Denne artikelserie er blevet til i et samarbejde mellem journalister fra de fem fagmedier EnergiWatch, FinansWatch, CleantechWatch, AgriWatch og FødevareWatch.

De udgør alle en del af Watch Medier, som består af 15 specialiserede nichesites henvendt til samfunds- og erhvervsinteresserede læsere, der efterspørger uafhængig, kritisk og fair online-journalistik af høj kvalitet om samfund og erhvervsliv.

Journalisterne er venstre Peter Høyer (AgriWatch), Victor Emil Kristensen (EnergiWatch), Simon Lund Christiansen (FinansWatch), Frederik Timm Bentsen (CleantechWatch) og Peter Thomsen (FødevareWatch).

Tilbage til Watch Medier